Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Praktycznie nowa willa w otoczeniu pól golfowych Las Colinas Golf
499.000 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
149.500 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
COSTA BLANCA PŁD. / Playa Flamenca
Dom na dużej parceli z panoramicznym widokiem na morze w Pinar de Campoverde
370.000 €

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

AIRPORTINFO24.COM

Most Biskajski w Bilbao

Most Biskajski w Bilbao

Oprócz obleganych tłumnie kurortów i średniowiecznych zamków, Hiszpania oferuje turystom wiele innych atrakcji i godnych uwagi obiektów. Baskijskie miasto Bilbao pełne jest niesamowitych i zdumiewających miejsc. To historyczne centrum kultury Basków i stolica ich regionu w swoich granicach kryje wiele zdumiewających budowli, których nie spotkamy nigdzie indziej na świecie. Wśród nich znajdziemy między innymi takie budowle, jak futurystycznych kształtów Muzeum Guggenheima, czy Most Biskajski wykonany w innowacyjnej jak na XIX wiek technologii. Ten ostatni stanowi niezwykłe świadectwo nowoczesnej techniki, jaką dysponowali inżynierowie w tym mieście pod koniec dziewiętnastego stulecia. Most Biskajski w Bilbao jest godny uwagi z wielu powodów, między innymi przez innowacyjną na skalę światową budowę i mechanizm działania, ale także różne sposoby wykorzystania go.

Narodziny Mostu Biskajskiego

Można powiedzieć, ze tak wspaniała, jak na koniec XIX roku konstrukcja musiała zostać stworzona przez wielkich architektów. Tak też było w tym przypadku. Zadania wykonania projektu podjął się inżynier Alberto Palacio y Elissague, znany również jako jeden z budowniczych Cristal Palace w parku Retiro w Madrycie. Wykonawcą budynku stał się francuski inżynier i biznesmen, Ferdynand Joseph Arnodin. Budowa nie obyłaby się bez odpowiedniego wsparcia politycznego i finansowego, stąd nad powstawaniem Mostu Biskajskiego w Bilbao czuwał lokalny i niezwykle wpływowy przedsiębiorca branży tekstylnej Santos López de Letona. Z takim zespołem nie trudno było o dopilnowanie projektu, którego budowa ruszyła już w 1893 roku.

Celem utworzenia mostu na rzece Nervión było utworzenie połączenia między dwoma brzegami. Połączenie było o tyle konieczne, że ruch towarów na obu brzegach był bardzo intensywny. Dzięki możliwości bezpośredniego transportu miasto zyskiwało sporo funduszy i wolnego czasu, który Ne musiał już być marnowany na transport okrężnymi drogami.

Most Biskajski w Bilbao to pierwszy na świecie most gondolowy wykonany w całości z metalu. W pewnym sensie jest to także symbol epoki industrialnej, która dawała budowniczym nowe możliwości techniczne. Co ciekawe, jest to symbol rewolucji przemysłowej w wielu aspektach. Oprócz surowca, z jakiego został wykonany, Most Biskajski w Bilbao wykorzystywał najnowsze technologie maszyn parowych, które umożliwiały uruchomienie mechanicznych elementów konstrukcji. To także projekt, w którym wykorzystano innowacyjną technologię podtrzymywania konstrukcji na stalowych linach.

MOST-BILBAO
Most gondolowy w Bilbao

W najdrobniejszych szczegółach

Pomimo, iż trójka głównych promotorów stworzenia mostu w Bilbao, reprezentowała to, co w takich inwestycjach najważniejsze, stworzenie nowoczesnego i innowacyjnego w formie mostu między dwoma brzegami rzeki Nervión nie było zadaniem łatwym. Dodatkowo architekt, który tworzył projekt całej konstrukcji, założył, że jeśli ma to być najnowocześniejszy most gondolowy świata, musi on być przystosowany do różnych warunków pracy. Laberto Palacio przyjął, że transport za pomocą mostu musi być dostosowany do wszelkiego rodzaju technologii logistycznych, jakie były wówczas używane podczas transportu towarów.

Architekt bardzo poważnie potraktował kwestie funkcjonalności konstrukcji, dlatego podczas wykonywania projektów uwzględnił takie formy transportu, jak transport rzeczny na barkach czy transport kolejowy, oraz wszelkiego rodzaju schematy konstrukcyjne dotychczas wykorzystywane przy budowie mostów (most obrotowy, zwodzony, platformowy itp.) Jego konstrukcja musiała łączyć w sobie wszelkie zalety poprzednich modeli, cechować się elastycznością i funkcjonalnością, a przy tym być solidna. Pomimo wysokich wymagań, zadanie udało się wykonać w 100% - w końcu Most Biskajski w Bilbao działa do dziś i zachwyca swoją nietypową metodą działania. I to niejedną.

W efekcie jednak konstruktor odrzucił wszystkie poprzednio wykorzystane technologie i stworzył nową, która uwzględniała wszystkie funkcje, jakie w założeniu miał pełnić most. Były to między innymi: transport osób i towarów, brak przeszkód dla żeglugi rzecznej, gwarancja regularnych połączeń między brzegami i rozsądne koszty budowy.

Trudny wybór i trafna decyzja

Zanim most został powołany do życia, należało wybrać jeden z trzech przygotowanych projektów. Ostateczny projekt nie uwzględniał użycia kabli kolejowych jako środka podparcia szyn transportowych – zamiast nich użyto dwóch poziomych belek, które wspierały szyny kolejowe. Te z kolei wsparte zostały na czterech filarach (wieżach) stojących po obu stronach rzeki.

Wybór między projektami ostatecznie zapadł i niemal natychmiast ruszyła budowa mostu, który stał się symbolem triumfu gospodarki Hiszpanii i sukcesu rewolucji przemysłowej. W tamtym okresie był to symbol potęgi wydobywczej Hiszpanii, która wykorzystując swoje koneksje kolonialne eksportowała w ogromnych ilościach stal oraz inne wytwory przemysłowe XIX wieku.

Jeszcze w 1937 roku los konstrukcji stanął pod znakiem zapytania. Zbombardowane w tym czasie miasto broniło się przed atakiem podczas wojny domowej w Hiszpanii. Podobno sam konstruktor Palacio był świadkiem tych tragicznych wydarzeń. Gruntowna rekonstrukcja obiektu miała miejsce w 1941 roku.
Uściślając…

MOST-BISKAJSKI
Most Biskajski w Bilbao

Most Biskajski w Bilbao spokojnie możemy nazwać kolosem, choć nie imponuje on rozmiarami w porównaniu do innych mostów. Nie jest on także podobny do nich pod względem konstrukcyjnym, dlatego jego rozmiary należy rozpatrywać w innej kategorii. Faktem jest, że rzeczywista długość mostu wynosi 164 metry, a jego bezwzględna wysokość to około 50 metrów.

Chociaż Most Biskajski nazywany jest przez Basków Puente de Vizcaya, co w wolnym tłumaczeniu oznacza most wiszący, w rzeczywistości pod względem konstrukcji nie ma on wiele wspólnego z mostami typu wiszącego. Inne nazwy mostu, które weszły do użytku na przestrzeni ponad 100 lat jego działania to Most Bilbao, Most Portugalete, Most Getxo, a także Most Palacio (nazwa ta pochodzi od nazwiska głównego inżyniera tego mostu). Konstrukcja łączy swoim zasięgiem dzielnice Portugalete oraz Las Arenas, rozpościerając się ponad wodami rzeki Nervión (Ibaizabal).

Konstrukcja i funkcje mostu

Dziś Most Biskajski w Bilbao umożliwia transport na kilka sposobów oraz stanowi doskonały punkt widokowy dla turystów. Podstawowa konstrukcja mostu składa się z 4 wież stalowych o wysokości 61m każda. Są to filary mostu, które utrzymują ciężar jego samego, oraz transportowanych za jego pomocą towarów i ludzi. Pomiędzy parami wież znajdują się belki, umieszczone na wysokości 45 metrów ponad powierzchnią wody, co umożliwia swobodny przepływ nawet najwyższych jachtów i okrętów.

Ponad belkami transportującymi gondolę zorganizowano zabezpieczoną przed ewentualnym wypadnięciem kładkę, za pomocą której można pieszo przemierzyć odległość z jednego brzegu na drugi. Aby dostać się na kładkę należy użyć windy. W ten sam sposób opuszcza się ją po dotarciu na drugi brzeg.
Gondola, która porusza się po szynach belek zawieszonych ponad 40 metrów ponad wodą, przystosowana jest do transportu zarówno ludzi jak i pojazdów. Na powierzchni gondoli zmieści się jednocześnie aż 6 samochodów osobowych oraz do 200 pasażerów (w każdej kajucie po 100 osób). Jest to doskonały wynik jak na konstrukcję, która wydaje się tak niepozorna. Dodatkowo, dzięki regularnie odbywającym się kursom gondoli, możliwa jest stała obsługa pasażerów. W ciągu dnia gondola odbija od każdego z brzegów co 8 minut, a nocą co godzinę.

MOST-HISZPANIA
Transport ludzi i samochodów

Przeprawa trwa średnio około 90 sekund, jednak z uwagi na czas potrzebny do załadowania gondoli nie da się uruchomić przeprawy częściej niż co 8 minut. Aby skorzystać z transportu, należy wykupić karnet zbiorowej komunikacji miejskiej w Bilbao.
Wyjątkowość tej konstrukcji doceniła organizacja UNESCO, na której listę światowego dziedzictwa Most Biskajski w Bilbao wpisany został 13 lipca 2006 roku.

Zainteresuje Cię również:
most Zubizuri w Bilbao | zwiedzanie Bilbao | katedra w Bilbao | stadion Athletic Bilbao |

Hostel la Campana La Línea de la Concepcion
Hostel la Campana La Línea de la Concepcion
Costa del Sol / La Línea de la Concepción
Hotel RH Portocristo Peníscola
Hotel RH Portocristo Peníscola
Costa del Azahar / Peñíscola
Sewilla APARTAMENTY LAS CRUCES
Sewilla APARTAMENTY LAS CRUCES
Sewilla / Sewilla Stare Miasto
Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij