0034 966 444 615 | |
wynajem@ibermaxx.pl | |
12080525 ibermaxx |
Tradycja wyścigów Formuły 1 sięga połowy ubiegłego wieku, Kidy to sporty motorowe dopiero podbijały serca widzów na całym świecie. Pojawienie się telewizji z pewnością sprawiło, że w krajach zachodniej Europy sport ten stał się jeszcze bardziej popularny.
Od kiedy tylko powstała idea wyścigów na światowym poziomie, pojawiło się wielu entuzjastów oraz zwolenników międzynarodowej idei wyścigów. W ten sposób także zapoczątkowano szereg zawodów, które rozgrywano w wielu miejscach w Europie i na Świecie.
Początkowo wyścigi rozgrywane tylko na terenie Europy, szybko przeniosły się do Ameryki Południowej i Północnej, a także do Afryki, Azji i Australii. Jednym z Europejskich miast – stolic Formuły 1 stała się hiszpańska Walencja, która była gospodarzem zawodów z cyklu Grand Prix w latach 2008-2012. Czas ten był dla mieszkańców Walencji świętem o dużym znaczeniu.
Dzięki zawodom organizowanym w ich mieście wzrastało zainteresowanie ofertą turystyczną, a dodatkowo na czas imprezy sportowej w mieście organizowało się wiele imprez oraz kwitł handel akcesoriami i pamiątkami związanymi z F1. Jak Formuła 1 rodem z Walencji wygląda dziś?
Formuła 1 (właściwie Mistrzostwa Świata Formuły 1) to jeden z najbardziej emocjonujących wyścigów na świecie. Czasem błędnie określana jest jako formuła pierwsza. Oficjalnie zamiast pełnej nazwy można używać skrótu F1. W praktyce zawody te zapoczątkowane zostały w 1950 roku i od tej pory odbywają się one corocznie.
Zawody Formuły 1 to jeden z najdroższych, a jednocześnie najbardziej prestiżowych wyścigów na świecie. Lokalizacje wyścigów już od pierwszych wyścigów wybierane są skrupulatnie z uwzględnieniem stanu toru oraz jego bezpieczeństwa dla osób uczestniczących w wyścigu oraz kibiców.
W ciągu jednego sezonu, w trakcie którego kierowcy bolidów Formuły 1 walczą o tytuł najlepszego kierowcy F1, odbywa się kilkanaście wyścigów, każdy na innym torze. Każdy z wyścigów określany jest jako Grand Prix odbywa się zawsze na specjalnie przystosowanym do tego celu torze zamkniętym. Bezpieczeństwa na torach oraz zasad rozgrywanych wyścigów strzeże Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA – Federation Internationale de l’Automobile).
Jednym z torów, na których rozgrywane były Grand Prix stał się na 5 sezonów tor w Walencji. W efekcie od 2008 do 2012 roku Hiszpanie mogli podziwiać najszybsze samochody rajdowe świata w swoim kraju. Ich radość nie trwała jednak zbyt długo, a sam tor Formuły 1 stał się symbolem klęski tej imprezy w Walencji.
Grand Prix Europy Formuły 1.
Impreza ta organizowana jest od 1983 roku w trybie nieregularnym (nie każdego roku rozgrywane są zawody tej rangi. Zawody te stanowią rodzaj eliminacji do mistrzostw świata w Formule 1. Od roku 1999 ta impreza sportowa odbywała się regularnie, przyciągając przed telewizory wielu wielbicieli sportów motorowych.
W tym okresie, przez pierwsze 9 sezonów impreza odbywała się w niemieckim Nürburgring, po czym przeniosła się do Walencji. Tutaj odbywała się także każdego roku, dzięki czemu Hiszpanie na swoim terenie gościli aż 5 sezonów wyścigu.
Zawody Grand Prix odbywały się tu od 2008 do 2012 roku:
W tym sezonie wyścig na Circuito urbano de Valencia odbywał się po raz pierwszy. O ile w poprzednim Grand Prix na niemieckim torze triumfował Hiszpan, już na rodzimej ziemi sztuka ta się nie udało. Zwycięzcą tego wyścigu został wielokrotny mistrz wyścigów F1, Felipe Massa z Brazylii.
Prowadził on maszynę ze stajni Ferrari, a także należał do teamu o tej samej nazwie. Było to jedyne zwycięstwo Brazylijczyka na tym torze. W wyścigu z numerem 4 wystartował Robert Kubica i zajął w nim 3 miejsce.
W kolejnym roku tor okazał się szczęśliwy dla innego Brazylijczyka. Wyścig wygrał Rubens Barrichello, który od wielu lat startował z sukcesami w wyścigach klasy Formuła 1. Zwycięzca prowadził bolid marki Mercedes-Benz i należał do brytyjskiego zespołu Brawn.
Co ciekawe w wyścigu tym został ustanowiony rekord okrążenia, ustanowiony przez Niemca, Timo Glocka, który pełna rundę na torze przejechał w czasie 1 minuty, 38 sekund i 683 tysięcznych (1:28.683). Niestety Glock ukończył wyścig dopiero na 14 pozycji.
W roku 2010 po zwycięski puchar w wyścigu organizowanym w Walencji sięgnął Niemiec, Sebastian Vettel. Prowadzący bolid marki Renault i należący do teamu Red Bull kierowca zdeklasował swoich przeciwników wygrywając zarówno kwalifikacje do wyścigu, jak i rundę finałową.
Podczas tego wyścigu zespół Lotusa świętował swój 500 występ w imprezie z cyklu Grand Prix Formuły 1. Swoje pierwsze bolidy do wyścigu zespół wystawił na GP w Monako w 1958 roku.
Zainteresuje Cię również:
ciąg dalszy Foruła 1 w Walencji | turystyka i zwiedzanie Walencji | hotele Walencja | lotnisko w Walencji | strona główna przewodnika po Hiszpanii | spis treści |
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.