0034 966 444 615 | |
wynajem@ibermaxx.pl | |
12080525 ibermaxx |
Samochód SEAT - symbol hiszpańskiej motoryzacji. Seat to marka znana i ceniona na całym świecie. Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że jednym z założycieli przedsiębiorstwa był popularny FIAT, czyli Fabbrica Italiana di Automobili Torino. A skoro o skrótach mowa, warto nadmienić, że SEAT również nie jest nazwą własną tylko skrótowcem od pełnej hiszpańskiej nazwy Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo. To nie koniec ciekawostek. Wszyscy, którzy chcą poznać historię symbolu hiszpańskiej motoryzacji z przyjemnością zasiądą do lektury niniejszego artykułu.
Przedsiębiorstwo SEAT zostało założone w roku 1950. Hiszpańska branża motoryzacyjna była w tym czasie w powijakach. Na 1000 mieszkańców przypadało statystycznie 3,1 pojazdów, co w dzisiejszych realiach jest trudne do wyobrażenia. Kapitał początkowy wniesiony przez Narodowy Instytut Przemysłu, korporację sześciu banków i wzmiankowanego już FIAT-a wynosił 600 000 000 peset, co stanowiło równowartość ok. 3 606 000 euro. Wkład turyńskiego koncernu motoryzacyjnego był najmniejszy i wynosił zaledwie 7% sumy, co nie przeszkodziło włoskiej marce przyczynić się do powstania nowej. Głównym udziałowcem był rzecz jasna Narodowy Instytut przemysłu z wkładem w wysokości 51%.
Produkcja samochodów ruszyła na dobre w 1953 roku. Pierwsza fabryka powstała na rubieżach Barcelony i zatrudniała 925 osób. Pod koniec listopada z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy legendarny model – SEAT 1400. Jako ciekawostkę warto dodać, że licencji na produkcję modelu udzielił sam FIAT.
SEAT 1400 był powszechnie uznawany za auto luksusowe i schodził na pniu. Już wkrótce fabryka musiała podnieść wydajność, gdyż jej dotychczasowe moce przerobowe – pięć egzemplarzy dziennie – zdawały się niewystarczające. Już trzy lata później SEAT zwiększył swoją produkcję do 42 aut dziennie! To dawało ok. 10 000 egzemplarzy w ciągu roku.
Nie musiało minąć wiele czasu, aby akcjonariusze SEAT-a zaczęli wprowadzać pewne zmiany i unowocześnienia. Model 1400 był wprawdzie niezwykle elegancki i popularny wśród klientów, niemniej pozostawał poza zasięgiem osób reprezentujących klasę średnią. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na samochody ekonomiczne i „podręczne” przeznaczone dla zwykłych ludzi był SEAT 600. Hiszpanie pokochali „600-tkę” i nazwali pieszczotliwie „pelotilla”, co w języku hiszpańskim oznacza „piłeczkę”. Po niespełna dziesięciu latach na hiszpańskie ulice wyjechał SEAT 850 – unowocześniona i bardziej przestronna wersja modelu 600.
Lata 60. upływały pod znakiem innowacji. Niedługo po premierze „850” przedsiębiorstwo samochodowe wypuściło na rynek SEAT-a 124 z unowocześnionym silnikiem, który znacząco zwiększał komfort jazdy.
SEAT 1400
Lata 70. nie były już tak kolorowe. W roku 1973 i 1977 doszło do ogólnoświatowego kryzysu energetycznego, który odbił się również na produkcji samochodów. Sytuację pogorszyła śmierć generała Franco i związana z tym zmiana sytuacji politycznej w Hiszpanii. Rok 1973 zamknął również złoty okres modelu 600, który został wycofany z masowej produkcji. Na jego miejsce producent wprowadził dwa nowe modele: sedana 132 i sportowego Special 1600.
W tym samym roku zarząd firmy zaczął budowę ośrodka badawczo-rozwojowego, czyli Centrum Technicznego SEAT-a w Martorell niedaleko Barcelony, która miała się zakończyć dwa lata później. To przełomowy moment w historii firmy.
Pod koniec lat 70. na hiszpański rynek wkroczyła silna zagraniczna konkurencja. Od tego momentu możemy mówić o pewnej wojnie „cenowej”.
Akcjonariusze SEAT-a doskonale wiedzieli, jak popchnąć sprzedaż do przodu. Klienci szukali samochodów tanich w eksploatacji, ekonomicznych, o estetycznym wyglądzie i wysokich walorach użytkowych. PANDA spełniała wszystkie te warunki.
Rok 1983 otworzył nowy etap w dziejach przedsiębiorstwa. 30 września SEAT i Volkswagen podpisali umowę o współpracy przemysłowej i handlowej. Już w kolejnym roku SEAT wypuścił na rynek model, który jest przez wielu uznawany za wizytówkę firmy. Mamy na myśli oczywiście popularnego SEAT-a Ibizę, który w niedługim czasie stał się głównym modelem eksportowym firmy.
W latach 80-tych doszło do jeszcze jednej rewolucji. W 1986 roku VW kupił pakiet większości przedsiębiorstwa w niedługim czasie zwiększając swoje udziały do 75%! Ze strony niemieckiego koncernu było to bardzo zmyślne posunięcie. SEAT pod koniec dekady był już marką dobrze znaną i cenioną w Europie. Połączenie ciekawego designu i wzornictwa z niemiecką myślą technologiczną okazało się strzałem w dziesiątkę. Volkswagen nie czekał długo i już w 1990 roku stał się właścicielem 99,99% akcji SEAT-a przemianowując nazwę przedsiębiorstwa na SEAT S.A.
SEAT Ibiza
Końcówka XX wieku przyniosła kolejne zmiany i kolejne modele wprowadzone do masowej produkcji. Znajdziemy wśród nich takie ikony jak: Toledo, Ibiza Cupra, Arosa, Leon czy Cordoba.
Bardzo istotne dla losów firmy są lata 2000-2004. W roku 2000 zaprezentowano prototypowy model Salsy, która stanowiła zapowiedź nowego wizerunku marki.
W 2002 roku doszło w VW do podziału na dwie gałęzie produkcyjne: klasyczną i o sportowym charakterze. Wbrew powszechnemu mniemaniu SEAT trafił do gałęzi sportowej. Najnowsze modele posiadają dynamiczne wykończenie, a także wiele detali asocjujących ze stylem sportowym.
W 2003 roku, w czasie targów frankfurckich, przedstawiono Alteę, która odznaczała się stylem Multi Sport Vechicle MSV (sportowy rodzinny VAN). Altea trafiła do sprzedaży już w 2004 roku. W podobnej stylistyce zachowane były pozostałe modele: Toledo, Leon, Altea XL i Freetrack.
SEAT Ibiza to auto z klasy małolitrażowych samochodów osobowych (segment B) wypuszczone na rynek po raz pierwszy w 1984 roku i produkowane po dzień dzisiejszy. Obecnie powstaje IV generacja Ibiza. Samochody pierwszej generacji zostały stworzone na bazie SEAT-a Ronda oraz Ritmo. Po modernizacji (1991) nazwa została przemianowana na SEAT Ibiza New Line.
Samochody drugiej generacji zjechały z frankfurckich taśm produkcyjnych w 1993 roku. Nowe Ibizy zostały stworzone w oparciu o technologię niemiecką na bazie platformy VW A03. Auta trzeciej generacji (od 2002 do 2008 roku) nie różnią się specjalnie od poprzedniej generacji, niemniej były konstruowane na platformie A04.
Projekt Ibizy w typie 6J autorstwa Luca Donckerwolke’a został przedstawiony po raz pierwszy w 2008 roku w jednym z genewskich salonów. SEAT od dłuższego czasu idzie w kierunku rozwiązań sportowych, dynamicznych, łączących w sobie klasyczne, śródziemnomorskie piękno i nowoczesne rozwiązania technologiczne. Najnowsze modele znajdują kupców wśród klasy zamożnej i średniozamożnej.
Samochód model concept car przyszłość firmy SEAT
SEAT jest samochodem łatwym i tanim w eksploatacji. Użytkownicy chwalą sobie dostępność i stosunkowo niskie ceny części zamiennych. Na uwagę zasługuje fakt, że większość części do SEAT-a znajduje zamienniki wśród części do VW. Niestety, nowoczesne samochody mają także swoje wady.
Klienci skarżą się głównie na awarie centralnych zamków, elektrycznych szyb i lusterek. Układ elektryczny jest również dość awaryjny. Tradycyjnymi przypadłościami są również: wycieki oleju z silnika oraz awarie alternatora, a także parowanie szyb. Niemniej jednak SEAT pozostaje dumą Hiszpanów.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.