0034 966 444 615 | |
wynajem@ibermaxx.pl | |
12080525 ibermaxx |
Zakupy w supermarketach, dyskontach i sklepach wielkopowierzchniowych od wielu lat stanowią najpopularniejszą formę nabywania najróżniejszych dóbr spożywczych, przemysłowych i tekstylnych, na całym świecie. Bez względu na to czy mieszkamy w Europie, Azji, czy Ameryce, w dużej metropolii czy w małym miasteczku, supermarkety otaczają nas z każdej niemal strony, stając się stałym elementem naszego krajobrazu, jak chociażby parki czy urzędy.
W Polsce rozwój wolnego handlu jest oczywiście ściśle związany z przemianami polityczno-gospodarczymi po 1989 roku, dlatego pierwsze wielkie sklepy zaczęły powstawać nad Wisłą na początku lat 90. ubiegłego stulecia, zazwyczaj tworzone przez wielkie zachodnie firmy. Na zachodzie Europy supermarkety, nazywane współczesnymi świątyniami konsumpcji, powstały już kilkadziesiąt lat wcześniej, dlatego największe i najstarsze sieci handlowe mogą dzisiaj poszczycić się kilkudziesięcioletnią historią i wielkimi tradycjami. Tak jak Mercadona – jedna z największych sieci supermarketów w Hiszpanii.
Już sama nazwa sieci wiele mówi o jej historii i charakterze. Słowo Mercadona wywodzi się z dialektu weneckiego i oznacza „kobietę z rynku” i jest połączeniem słów merca (rynek) i dona (kobieta). Jak widać nazwa sklepów nawiązuje do znanych na całym świecie hiszpańskich tradycji kupieckich, które przez lata miały odzwierciedlenie w targowiskach organizowanych na rynkach wielkich i mniejszych miast, a że często handlowały na nich właśnie kobiety, to Mercadona wydaje się nazwą wręcz idealną, która symbolizuje zarówno nowoczesność jak i tradycję. Historia sklepów sięga lat siedemdziesiątych ubiegłego stulecia.
Jej założycielem był Fransisco Roig – członek znanego w Hiszpanii rodu kupieckiego. Firma swoją siedzibę ma właśnie w Walencji. Strategia rozwoju przedsiębiorstwa od samego początku polegała na rozwoju i powiększaniu liczby swoich lokali. Swoją pozycje na rynku Mercadona zawdzięcza w dużej mierze przejmowaniu konkurencyjnych podmiotów, które systematycznie wchłaniała.
Kluczowe w rozwoju firmy były lata 80. i 90. ubiegłego wieku, kiedy to Mercadona zagościła w czołówce największych i najbogatszych hiszpańskich sieci handlowych i znajduje się w niej do dziś. Klienci mają szansę kupować produkty najbardziej znanych marek, jak i mniej znanych dostawców, a asortyment sklepu jest niezwykle bogaty. Firma działa nie tylko w Hiszpanii, a liczba sklepów już kilka lat temu przekroczyła tysiąc. Średnia powierzchnia sklepu to około 1300 m2.
Asosrtyment sklepów skupionych pod marką Mercadona jest bardzo szeroki. Oprócz artykułów spożywczych, warzyw i owoców, znajdziemy tutaj środki czyszczące, artykuły przemysłowe czy też rzeczy przydatne zarówno do domu jak i w ogrodzie. Bogata i aktualna oferta to tylko jedna z tych cech, które przyciągają klientów i sprawiają, że pragną oni kupować właśnie tam. Mercadona jest klasycznym przykładem biznesu o charakterze narodowym. To jedna z tych marek, którą Hiszpanie znają doskonale i z którą się utożsamiają.
Kolejnym plusem jest fakt, że sklepy zaliczają nieustanny rozwój i co jakiś czas słyszymy o otwarciu nowych obiektów handlowych spod znaku Mercadona. Co więcej, znajdziemy je już nie tylko w największych miastach w Hiszpanii, ale również w mniejszych ośrodkach a Andaluzji, Kastylii czy Galicji. Rozwój sieci sprzyja tworzeniu nowych miejsc pracy, a to z kolei skutkuje zwiększeniem zasobności portfeli hiszpańskich obywateli, którzy dzięki temu mogą wydawać więcej.
Machina się napędza samoistnie, a korzystają na tym wszyscy: sklepy, bo ich towar sprzedaje się doskonale, dzięki czemu marka może się nieustannie rozwijać, klienci, gdyż dzięki bogatej ofercie ich potrzeby mogą zostać zaspokojone w jednym miejscu, a także pracownicy, gdyż dobra kondycja finansowa przedsiębiorstwa zawsze skutkuje wzrostem płac i stabilnością zatrudnienia. Nade wszystko z prosperity korzysta jednak hiszpańska gospodarka – produkt krajowy brutto rośnie, a przychody do budżetu państwa w postaci wpływów z podatków także się zwiększają. Wszystko to dzięki temu, że w hiszpańskim społeczeństwie panuje naturalna skłonność do ufania własnym markom i produktom, które im bardziej wspierane przez obywateli, tym są silniejsze i bardziej konkurencyjne. Wypracowanie takiej renomy zawsze trwa wiele lat i w tym przypadku nie było inaczej.
Dostawcy sieci Mercadona to producenci i pośrednicy z całego świata. Wśród handlowców panuje przekonanie, że zawarcie kontraktu z gigantem na dostawy swoich produktów do supermarketów, to klucz do sukcesu biznesowego, bo stawki jaki płaci market są bardzo intratne. W rzeczywistości wiele warunków tego typu umów jest objętych tajemnicą i możemy jedynie domyślać się czy naprawdę jest tak jak przekonują dostawcy na forach internetowych jedno jest pewne – jeśli umowa z Mercadoną faktycznie jest żyłą złota, to ci, którzy są nią objęci raczej nie ujawnią wysokości kwot, gdyż nie jest to w ich interesie. O wiele ważniejszy jest jednak komfort klienta i jego korzyści, a tych kwestionować zwyczajnie się nie da.
Dostawcy sieci Mercadona oferują sklepom wszystkie rodzaje sprzedawanego towaru: od chemii gospodarczej i kosmetyków, poprzez żywność i produkty pierwszej potrzeby, aż po ubrania i wyroby przemysłu tekstylnego. Warto wspomnieć, że o ile firma korzysta z usług tysięcy dostawców, to standardy dotyczące jakości sprzedawanych produktów, form ich transportów i przechowywania, a także dbałość o zachowanie wszystkich niezbędnych norm, są bardzo wysokie. Dostawcy mleka, warzyw czy produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia są zobowiązani do przestrzegania zasad w największym stopniu. Właśnie dlatego nie jest łatwo dostać się do ekskluzywnego grona dostawców sieci Mercadona.
Nic więc dziwnego, ze firmy, którym się to udaje, wykorzystują ten fakt do promocji swoich usług na różnych polach. Współpraca z Mercadoną działa niczym magnes, który otwiera drzwi do wielu innych rodzajów działalności w najróżniejszych branżach. Warto wspomnieć także o tym, ze Mercadona posiada także swoją własną markę – Hacendado. Firma ta zajmuje się produkcją wielu różnego rodzaju artykułów, których znakiem rozpoznawczym są atrakcyjne w stosunku do innych dostawców zewnętrznych ceny.
Dzięki temu klienci sieci sklepów mają wybór – mogą kupować produkty najbardziej znanych marek, lub wybierać oszczędność i nabywać ich odpowiedniki o równie wysokiej jakości, ale z niższą ceną. Jak widać po wielkości przychodów, jakie odnotowuje marka Hacendado, jej siłą jest właśnie atrakcyjna cena i wysoka jakość produktów. Dowodzi to, że klienci nie zawsze wybierają najdroższe produkty, o wiele częściej kierują się oni zasobnością portfela, szczególnie wtedy, kiedy wybierają się na większe zakupy. Dzięki temu firma wcale nie stoi na straconej pozycji, kiedy porówna się ją z największymi gigantami, których produkty można kupić w sklepach Mercadona.
O zaletach i wadach wielkich supermarketów można rozmawiać godzinami i z całą pewnością byłyby to rozmowy długie i nierzadko nie zakończone żadnym porozumieniem. Podczas gdy jedni nie wyobrażają sobie zakupów gdziekolwiek indziej niż tylko w supermarketach, inni wybierają małe osiedlowe sklepy, zwracają uwagę na to, że znają właściciela, który gwarantuje świeży towar.
Zwolennicy marketów przekonują z kolei, że ceny w sklepach wielkopowierzchniowych, są o wiele niższe, a towar dostępny jest zawsze. Dzięki temu, że wiele z nich otwartych jest przez całą dobę, nie ma problemu z dostępnością zakupów o każdej porze, co w Hiszpanii ma szczególne znaczenie, z uwagi na fakt, że życie często rozpoczyna się tu nocą. Mercadona jest jednak czymś więcej niż tylko kolejną siecią supermarketów. Ze względu na swoją strukturę i filozofię działania, skupianie wielu lokalnych dostawców i głęboką interakcję ze społeczeństwem, jest czymś w rodzaju wspólnego dobra Hiszpanów, z którego korzystają oni tak często, jak tylko jest to możliwe.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.