0034 966 444 615 | |
wynajem@ibermaxx.pl | |
12080525 ibermaxx |
O tym, że dany sport w konkretnym kraju cieszy się wielką popularnością, w najlepszym stopniu świadczą najwybitniejsi zawodnicy, którzy się z niego wywodzą. Doskonałym przykładem na to jest Hiszpania, gdzie do najpopularniejszych dyscyplin sportowych zaliczają się sporty motorowe, a wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe czy Formuła 1 gromadzą na torach i przed telewizorami rzesze kibiców porównywane chyba jedynie z piłką nożną i kolarstwem.
Bohater niniejszego artykułu stanowi doskonały przykład tego, że upór, pełne zaangażowanie i wola walki, pozwalają stać się gwiazdą światowego formatu, nawet w tak trudnej dyscyplinie sportu, jak rajdy samochodowe. Carlos Sainz, bo o nim mowa – to jeden z największych idoli hiszpańskich kibiców rajdów samochodowych. Nic dziwnego, że jego syn wybrał tę samą drogę i również ściga się na torze.
Przy okazji sprawdź także życiorysy innych sławnych Hiszpanów w przewodniku IBERMAXX o wszystkim co związane z "naszym" krajem.
Urodził się w 1962 roku w Madrycie. Mimo, że jego pasją od dzieciństwa były samochody, kariera Hiszpana mogła potoczyć się zupełnie inaczej. Mając 16 lat, młody Sainz zdobył tytuł mistrza Hiszpanii w… squasha. O tym, jak daleko „leży” ta dyscyplina od wyścigów samochodowych, nikogo nie trzeba przekonywać. Jednak najmłodszy z czwórki braci Sainzów, doskonale radził sobie także w innych dyscyplinach sportu.
Jako kilkuletnie dziecko pobierał już lekcje tenisa, potem przyszedł czas fascynacji piłką nożną. O tym, że od dzieciństwa był sportowcem niezwykle utalentowanym świadczyć może fakt, że całkiem nieźle radził sobie także w lekkoatletyce, zdarzyło mu się nawet trenować boks. Wielokrotnie w Hiszpanii analizowano, czy doświadczenia zebrane w rywalizacji w tak wielu dyscyplinach sportu, pomogły Carlosowi Sainzowi stać się tak doskonałym kierowcą rajdowym. Trudno odmówić mu zaangażowania i doskonałej kondycji, która wielokrotnie pozwalała dobrze znosić trudy wielogodzinnych etapów rajdowych i odcinków specjalnych.
Przygoda Carlosa Sainza ze sportami motorowymi rozpoczyna się w 1980 roku. Ma on wówczas 18 lat i po raz pierwszy startuje w Rajdzie Shalymar. Siada za kierownicą samochodu Renault 5 TS. Tak zaczyna się jego niezwykle bogata i pełna sukcesów historia z rajdami samochodowymi. Szybko zostaje zauważony przez międzynarodowe środowisko rajdowe, dzięki czemu w 1985 roku jest już zawodowym kierowcą teamu Renault. Zdobywa rajdowe wicemistrzostwo Hiszpanii z tym zespołem. W 1987 roku "przesiada się" do Forda i już w pierwszym sezonie w barwach nowego teamu zostaje mistrzem Hiszpanii.
Zyskuje przydomek "El Matador", zupełnie jak torreador z hiszpańskiej korridy. co doskonale oddaje charakter, waleczność i zaangażowanie, z jakim Sainz startuje w wyścigach i pokonuje konkurentów. Tytułu broni rok później. Od tego czasu bierze udział w wyścigach WRC. Złote czasy nadchodzą na początku lat 90. Sainz w 1990 roku zostaje po raz pierwszy w karierze rajdowym mistrzem świata. Ma już znane nazwisko, nie jest anonimowym kierowcą, dlatego osiągnięcia Hiszpana nikogo nie dziwią. Jego Toyota Celica uznawana jest wtedy za najlepszy rajdowy samochód na świecie. W sam raz dla najlepszego kierowcy.
W barwach fabrycznego zespołu Toyoty Sainz spędza kolejne sezony. W roku 1992 po raz drugi zdobywa tytuł mistrza świata. O tym, że w Hiszpanii nadal ma status najlepszego w historii kierowcy rajdowego dowodzi fakt, że do tej pory żaden inny kierowca pochodzący z tego kraju nie zdołał wygrać klasyfikacji mistrzostw w rajdach. Dwa triumfy Carlosa Sainza do dziś pozostają jedynymi, jakie udało się odnieść Hiszpanom w tym jakże popularnym sporcie.
Sainz w rajdach WRC ściga się do 2004 roku. Przez ten czas śrubuje wiele rekordów, m.in. w łącznej ilości zdobytych punktów we wszystkich wyścigach (ponad 1400) czy ilości wygranych wyścigów (26). Przez kilkanaście lat ścigania się w rajdowej elicie Sainz reprezentował barwy zespołów takich jak: Toyota, Ford, Subaru, Lancia i Citroen, w którym zakończył rajdową karierę. Karierę, której mogłoby mu pozazdrościć wielu kierowców rajdowych, a która pozwoliła mu stać się jednym z największych idoli hiszpańskich kibiców, nawet tych, którzy bardziej niż sporty motorowe interesowali się piłką nożną czy kolarstwem.
Kolejnym etapem przygody ze sportami motorowymi były starty w rajdzie Dakar. Nie jest żadną tajemnicą, że ten trudny i wymagający wyścig, rozgrywany każdego roku w styczniu, stanowi marzenie i wyzwanie wszystkich kierowców rajdowych. Również tutaj Carlos Sainz odnosi sukcesy. W 2009 roku miał wypadek na 12. etapie i musiał wycofać się z wyścigu, będąc jego liderem. Jednak po raz kolejny, ambicja i wola walki kierowcy dały o sobie znać. W kolejnym roku Sainz nie miał sobie równych, deklasując rywali i pewnie wygrywając rajd Dakar. W 2011 roku zajął w nim trzecie miejsce.
Mówi się, że specyfika rajdów samochodowych lub wyścigów Formuły 1 jest wyjątkowa i trudna, ponieważ sukces w tych dyscyplinach nigdy nie zależy wyłącznie od samego zawodnika, jego talentu i umiejętności. W sportach motorowych ogromne znaczenie ma bowiem pojazd, jego parametry techniczne, sprzęt i umiejętności konstruktorów, mechaników i inżynierów.
Kto może pozwolić sobie na najlepsze pojazdy – a pozwolić mogą sobie wyłącznie najbogatsze zespoły – ten wygrywa i zdobywa mistrzostwa, nieważne czy w rajdach, czy w wyścigach F1. Nie jest zatem pozbawione prawdy stwierdzenie, że to w jakich barwach jeździ kierowca, decyduje o tym, czy będzie miał szansę ścigać się o medale i trofea, czy skazany jest na miejsca w końcu stawki.
Błędem byłoby jednak stwierdzenie, kategorycznie mówiące, że od kierowcy nie zależy zupełnie nic, a cała zasługa leży w pracy zespołu. Sporty motorowe to niezwykle skomplikowana dyscyplina, jednak zarówno tutaj ogromne znaczenie ma charakter, ambicja i charyzma kierowcy. Niezwykle istotna jest również kondycja fizyczna i doskonała wydolność, ponieważ każdy etap rajdu lub wyścig samochodowy, to wielogodzinny maraton, który kierowca wytrzymać musi w doskonałej kondycji.
Sainz na tle innych kierowców wyróżniał się zarówno cechami charakteru, jak i doskonałym przygotowaniem fizycznym, co w dużej mierze pozwalało mu osiągać przewagę nad konkurentami. Do każdego rajdu podchodził przygotowany perfekcyjnie, co pozwoliło mu dwukrotnie zdobywać tytuł mistrza świata WRC. Osiągnięcia te były konsekwencją doskonałej kondycji, która pozwalała hiszpańskiemu kierowcy wytrzymywać trudy długich sezonów w świetnej formie. W połączeniu z pracą zespołów, które reprezentował, zapewniało to sukcesy.
W 1994 roku na świat przychodzi jego syn, Carlos Sainz Jr. Potomek słynnego kierowcy, dorastający w blasku sławy swojego ojca, marzy o powtórzeniu jego sukcesów i również wybiera drogę kierowcy, jednak jego marzeniem jest Formuła 1. W 2005 roku rozpoczyna swoją przygodę z kartingiem, a 5 lat później startuje już w Europejskiej Formule BMW. Sukcesy i talent młodego kierowcy skutkują zaproszeniem go na testy do zespołu Red Bull Racing.
Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.