Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Bungalow dolny w dzielnicy La Florida
134.900 €
Bungalow dolny w dzielnicy La Florida
COSTA BLANCA PŁD. / Orihuela Costa
Apartament w pierwszej linii brzegowej w La Mata
174.000 €
Apartament w pierwszej linii brzegowej w La Mata
COSTA BLANCA PŁD. / Torrevieja La Mata
Bungalow dolny na pięknym osiedlu Parquemar w La Mata
132.000 €
Bungalow dolny na pięknym osiedlu Parquemar w La Mata
COSTA BLANCA PŁD. / Torrevieja La Mata

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

Sieć i pociągi szybkiej kolei AVE

Sieć i pociągi szybkiej kolei AVE w Hiszpanii

AVE czyli Alta Velocidad Española to w tłumaczeniu na język polski "Hiszpańska wysoka prędkość". AVE jest najszybszą siecią kolei jaka działa na Półwyspie Iberyjskim. Maksymalną prędkość 320 km/ godzinę osiąga na trasie z Madrytu do Barcelony.

Pociągi AVE są aktualnie obsługiwane przez państwowe przedsiębiorstwo kolejowe RENFE (Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles) co w tłumaczeniu na polski oznacza „Krajową Sieć Kolei Hiszpańskich”.
Hiszpańskie koleje dużej prędkości są uznawane za jedne z najlepszych na świecie. Poza szybkością podróży i komfortem jazdy, podróż jest prawdziwą przygodą, podczas której można podziwiać przepiękne krajobrazy. AVE pozostawia daleko w tyle inne europejskie koleje. Wszystkie pociągi są klimatyzowane i obowiązuje w nich zakaz palenia.

Koleją przez Hiszpanię

Pociągami państwowego przewoźnika spokojnie możemy udać się w podróż po Hiszpanii, ponieważ sieć połączeń dosięga wszystkich najważniejszych miast tego kraju. W ciągu ostatnich 20 lat Hiszpanie zasłynęli jako wytrwali budowniczowie, którzy cały czas rozbudowują swoją infrastrukturę. Ich dworce są czyste i niejednokrotnie są perełkami architektonicznymi.

AVE-POCIAGI-HISZPANIA

W związku z zagrożeniem związanym z terroryzmem w Hiszpanii prawie całkowicie zrezygnowano już ze skrzynek bagażowych, co nieco utrudnia podróżowanie. Ponadto bagaże przez podróżą pociągami dalekobieżnymi przechodzą kontrolę.

Podróż hiszpańską koleją jest komfortowa, jednak wymaga od nas włożenia w to przedsięwzięcie trochę wysiłku. Pracownicy kolei RENFE, choć uczynni i pomocni, niespecjalnie znają język angielski. Dlatego przez organizacją wakacji w tym kraju z nastawieniem na transport kolejowy, warto wcześniej poznać kilka podstawowych zwrotów w języku hiszpańskim.

Wadą jest konieczność każdorazowego wykupienia miejscówki, jedynie w przypadku pociągów podmiejskich nie ma takiej konieczności. Ceny wahają się od 4 do 10 euro w przypadku połączeń krajowych.

Po szerokości 1435 mm

Pociągi AVE są normalnotorowe, a szerokość torów ma tutaj znaczenie. Kolej normalnotorowa to kolej, która używa torów, gdzie odległość między szynami wynoszącą 1435 milimetry. Dla kontrastu należy przytoczyć sieć kolei szerokotorowej, która występuje w Rosji i w byłych krajach poradzieckich. Tam odległość między szynami wynosi 1520 milimetry. Niby tylko kilka kresek na miarce więcej, jednak ma to kolosalne znaczeniem – ale to już inny do zgłębienia temat. W każdym razie AVE jako sieć normalnotorowa, w dodatku o napięciu 25 kV, co pozwala na połączenie z siecią TGV (francuska nazwa: Train à Grande Vitesse, czyli Pociąg o Wielkiej Prędkości).

Początki sieci AVE

Pociągi Alta Velocidad Española rozpoczęły kursowanie na trasie Madryt – Sewilla dokładnie 21 kwietnia 1992 roku, choć sama linia została otwarta w dniu 14 kwietnia 1992 r. W porównaniu ze starym połączeniem, nowe jest krótsze o 103 km i wynosi dokładnie 471 kilometrów długości, którą pokonuje się w czasie 2,5 godziny. Tym samym rozpoczęło się świadczenie usług komercyjnych, a pociąg zatrzymuje się w następujących miastach: w Madrycie, Sewilli, Kordobie, Puertollano i Ciudad Real.

Intencją powstania nowej sieci było także zbudowanie nowej linii połączenia kolejowego pomiędzy Getafe a Córdobą. Projekt nosił nazwę Nuevo Acceso Ferroviario a Andalucía czyli „Nowy Kolejowy Dostęp do Andaluzji”. Miało to nie tylko utworzyć nowe połączenie, ale również ożywić gospodarkę w południowym obszarze kraju.

Z serca Andaluzji

Mówiąc o odcinkach połączenia kolei warto uzmysłowić, jakie miasta ona łączy. Możemy przyjąć, że o ile chyba każdy zna i co nieco wie na temat stolicy Hiszpanii Madrytu, tak Sewilla nie jest miastem aż tak znanym. A szkoda, ponieważ jest to piękna i tętniąca życiem metropolia. Sewilla jest artystycznym, kulturalnym i finansowym ośrodkiem, stolicą południowej Hiszpanii i czwartym co do wielkości mieście w tym kraju, tuż po Madrycie, Barcelonie i Walencji. Populacja Sewilli liczy ponad 700.000 mieszkańców, przy czym na terenie metropolii mieszka blisko 1,5 mln osób. Jest to także stolica Andaluzji.

WAGON-WNETRZE-AVE-POCIAG-HISZPANIA

Na północny wschód

Po połączeniu stolicy Andaluzji z Madrytem, hiszpański rząd skoncentrował swoje wysiłki na zwiększeniu dużej prędkości w kierunku północno wschodnim. W dalszej kolejności celem jest połączenie usług AVE z systemem kolejowym z Francji i dalej z resztą Europy. Tak więc w 1997 roku ruszyła budowa linii dużych prędkości na odcinkach Madryt – Saragossa –Barcelona - aż do francuskiej granicy.

Podział RENFE

Zarządca AVE, państwowe przedsiębiorstwo RENFE zostało z dniem 1 stycznia 2005 roku podzielone na dwie części, Renfe Operadora (przedsiębiorstwo kolejowe działające pod nadzorem Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu, odpowiedzialne za transport pasażerski, ale również transport towarowy) oraz ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias, czyli przedsiębiorstwo państwowe działające pod nadzorem Ministerstwa Robót Publicznych i Transportu odpowiedzialne za budowę oraz zarządzanie większości infrastruktury kolejowej w Hiszpanii). Sprawdź więcej informacji w rozdziale koleje hiszpańskie
Tym samym doszło do rozdzielenia zarządzania samym sensu stricto transportem, z zarządzaniem infrastrukturą kolejową.

Dalszy rozwój sieci

W 2007 roku oddano do użytku odcinek od Kordoby i Malagi, łączący Madryt z Costa del Sol i Madryt-Valladolid.
Dnia 20 lutego 2008 roku oddano do użytku odcinek Roda de Bara - Barcelona, dzięki czemu można podróżować między Madrytem a Barceloną (odległość o długości 659 kilometrów) w czasie 2 godzin i 30 minut. Tym samym po dziesięciu latach oczekiwań zakończono budowę połączenia pomiędzy dwoma głównymi miastami Hiszpanii kontynentalnej.
Dnia 18 grudnia 2010 roku uruchomiono Madryt - Levante łączący Madryt, Cuencę i Walencję. Podróż trwa 1 godzinę i 35 minut.

W listopadzie 2011 roku pociągi zaczną stopniowo zwiększać prędkość do 310 - 320 km / h na linii dużych prędkości Madryt - Barcelona.
Dnia 10 grudnia 2011 roku pracę rozpoczęła linia dużych prędkości Madryt - Galicja między Orense i Coruñą, choć na samym początku nie jeździły pociągi należące do AVE.
8 stycznia 2013 roku, po piętnastu latach pracy uruchomiono połączenie pomiędzy Barcelona, Girona i Figueres, czyli do miasta tuż przy granicy z południem Francji.
7 czerwca 2013 roku dokonano otwarcia kolejnego odcinka między Albacete (miasto w południowo-wschodniej Hiszpanii, w regionie Kastylia-La Mancha, nad kanałem María Cristina) i Alicante (miasto portowe w południowo wschodniej Hiszpanii ).

Połączenie z Francją

16 grudnia 2013 wprowadzono usługę bezpośredniego połączenia z Francji, bez dróg przeładunkowych. Był to kamień milowy połączeń kolejowych. Ten międzynarodowy związek pomiędzy sieciami kolejowymi obu krajów był możliwy dzięki budowie 131 kilometrów linii dużych prędkości na odcinku Barcelona a miasto Figueres, co kosztowało niebagatelną sumę 3,7 mld euro.

Tabor

Obecnie istnieje kilka serii szybkich pociągów uruchamianych usługę AVE. Są to: 1) S / 100, wyprodukowane przez Alstom; 2) S / 102, produkowany przez Talgo i Bombardier; 3) S / 103, produkowany przez firmę Siemens, sprzedawane na całym świecie pod marką Siemens Velaro oraz 4) S / 112, produkowany przez Talgo i Bombardier.

Ceny biletów

Stawki dostępne w pociągach Alta Velocidad Española są takie same, jak te dostępne u innych operatorów długodystansowych RENFE. Istnieje ogólna opłata za każdą trasę, z tym że dla poszczególnych grup przewidziane zostały obniżki. Tradycyjnie dotyczy to rodzin z dziećmi, dzieci i młodzieży uczącej się oraz studentów. Jednak taryfy promocyjne są ograniczone do liczby miejsc. W RENFE działa "Promo", czyli system zmiennych stóp procentowych. Ceny wahają się od 4 do 10 euro w przypadku połączeń krajowych.

Wśród zniżek należy wymienić ich kategorię: zniżka powrotna, zniżka dla dzieci, zniżka dla rodzin, zniżka dla posiadaczy Złotej Karty, zniżka dla młodzieży hiszpańskiej, zniżka dla osób wykupujących bilety z dużym wyprzedzeniem, zniżki dla kupujących bilet przez Internet, zniżki dla małych grup podróżnych i zniżki dla dużych grup podróżnych.

SZYBKA-KOLEJ-HISZPANSKA-AVE

Nie tylko AVE

Istnieją również inne serie pociągów, które są uważane za szybki, ale nie działają pod nazwą AVE. Działają pod markami Alvia i Avant. Mogą one działać na linii dużych prędkości i osiągają nawet 250 km / h. Pociągi, które są prowadzone w ramach Alvia i Avant to marki: 1) Alvia S-120, wyprodukowany przez CAF i Alstom; 2) Alvia S-130, wyprodukowany przez Talgo i Bombardier; 3) Avant S-121, wyprodukowany przez CAF i Alstom; 4) Avant S-104, wyprodukowane przez Alstom i CAF oraz 5) Avant S-114, wyprodukowane przez Alstom i CAF.

Usługi krajowe

Obecnie hiszpański sieci dużych prędkości składa się z następujących usług:
Pociągi AVE kursują na jedenastu liniach, z których zdecydowana wiekszość przebiegają przez hiszpańską stolicę. Są to:
1. AVE Madryt-Sewilla (przez: Ciudad Real, Puertollano i Kordobę);
2. AVE Madryt–Valladolid (przez Segovię);
3. AVE Madryt–Barcelona (przez miasta: Guadalajara, Calatayud, Zaragoza, Lleida i Tarragonę);
4. AVE Madryt–Figueres (przez miasta: Guadalajara, Calatayud, Zaragoza, Lleida, Tarragonę, Barcelonę i Gironę);
5. AVE Madryt–Huesca (przez: Guadalajara, Calatayud, Zaragoza i Tardientę);
6. AVE Madryt–Málaga (przez Ciudad Real, Puertollano, Córdoba, Puente Genil-Herrera i miasto Antequera);
7. AVE Madryt–Valencia (przez miasta Cuenca i Requena-Utiel);
8. AVE Madryt–Alicante (przez miasta: Cuenca, Albacete i Villena);
9. AVE Barcelona–Seville (przez miasta: Tarragona, Lleida, Zaragoza, Ciudad Real, Puertollano i Kordobę);
10. AVE Barcelona–Málaga (przez miasta: Tarragona, Lleida, Zaragoza, Ciudad Real, Puertollano, Kordobę, Puente Genil-Herrera i Antequerę);
11. AVE Valencia–Seville (przez: Cuenca, Ciudad Real, Puertollano I Kordobę).
Seria pociągów Alvia składa się z dziewięciu połączeń. Jest to kompilacja połączeń szybkich z konwencjonalnymi:
1. ALVIA Madryt–Irun (przez: Valladolid, Burgos i San Sebastián);
2. ALVIA Madryt–Bilbao (przez: Valladolid i Burgos);
3. ALVIA Santander–Alicante (przez: Madryt i Valladolid);
4. ALVIA Gijón–Alicante (przez: Valladolid i Madryt);
5. ALVIA Madryt–Logroño;
6. ALVIA Barcelona–Irun (przez: Zaragozę, Pamplonę i San Sebastián);
7. ALVIA Barcelona–Bilbao (przez: Zaragozę i Logroño);
8. ALVIA Barcelona–Vigo (przez: Zaragozę, Pamplonę, Vitoria-Gasteiz, Burgos, Palencia i León. Z usługą połączeń do: Gijón w León i do Coruña w Monforte de Lemos);
9. ALVIA Madryt–Huelva (przez Sevillę).
Sieć Avant kursuje natomiast na siedmiu, stosunkowo krótkich odcinkach:
1. AVANT Madryt–Ciudad Real–Puertollano;
2. AVANT Madryt–Toledo;
3. AVANT Málaga–Córdoba–Seville (przez: Antequera i Puente Genil-Herrera);
4. AVANT Segovia–Madrid;
5. AVANT Calatayud–Zaragoza;
6. AVANT Zaragoza–Huesca;
7. AVANT Barcelona–Lleida.

Usługi międzynarodowe

Wszystkie kursy międzynarodowe zatrzymują się na stacjach w Girony i Figueres. Wyróżniamy tutaj kursy:
1. Madryt-Barcelona-Perpignan-Montpellier, Marsylia;
2. Barcelona-Perpignan-Montpellier-Lyon;
3. Barcelona-Perpignan-Tuluza.

Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij