Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Praktycznie nowa willa w otoczeniu pól golfowych Las Colinas Golf
499.000 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
149.500 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
COSTA BLANCA PŁD. / Playa Flamenca
Dom na dużej parceli z panoramicznym widokiem na morze w Pinar de Campoverde
370.000 €

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

AIRPORTINFO24.COM

Puerto Real

Puerto Real koło Kadyksu

Hiszpańskie miasto nadmorskie, położone w regionie Andaluzja, w prowincji Kadyks. Według danych sprzed 6 lat, liczba jego ludności wynosi około 40,7 tysięcy, przy gęstości zaludnienia 210os./km2, a zatem dosyć dużej. Zajmuje powierzchnię 195,96 km2. Kod pocztowy to 11510. Oficjalnym językiem jest hiszpański.
Na specyfikę miasta Puerto Real składają się przede wszystkim dwa podstawowe fakty. To miasto portowe, położone w bliskiej odległości Kadyksu, bo dzieli te miejsca ledwie 12 kilometrów. Inne przykładowe dystanse do ważnych miast Hiszpanii, to:

Sewilla (stolica Andaluzji) – 111 km.
Malaga – 227 km.
Madryt – 638 km.
Barcelona – 1104 km.

Miejscowość położona jest na północnym brzegu wewnętrznej części Zatoki Kadyksu, oddzielonej od tej zasadniczej cieśniną. Andaluzja jest obszarem zajmującym najbardziej na południe wysuniętą część Półwyspu Iberyjskiego, a więc od Afryki oddziela ją tylko Cieśnina Giblartarska. Odległość do stolicy Maroka, Rabatu, mierzona przez tą właśnie cieśninę, to 387 km. Ale do historycznego Tangeru, to już tylko 140 km. Mowa więc o mieście południowym, prawie afrykańskim. Takie położenie geograficzne wiele mówi o klimacie, krajobrazie, czy architekturze.

PUERTO-REAL

Puerto Real dzieli się na część nadmorską i śródlądową. Ta druga zajmuje znacznie większą powierzchnię, ale jednocześnie cechuje się o wiele mniejszą gęstością zaludnienia. Wynika to z portowego charakteru miasta. W takim życie koncentruje się w nadmorskich dzielnicach. Warto zauważyć, że o ile część wewnętrzna sytuuje się nad małą zatoczką, o tyle ta portowa nad otwartym morzem. Komunikacja pomiędzy Puerto Real, a najbliższym dużym miastem - Kadyksem może odbywać się przez most na Zatoce Kadyksu. Wówczas ma szanse trwać zaledwie 15-20 minut. Oprócz tego Puerto Real sąsiaduje z takimi miastami, jak: San Fernando – od południowego zachodu, Chiclana de la Frontera – na południu, Medina Sidonia – od południowego wschodu.

Przeprawa nadwodna do Kadyksu odbywać się może przez most Jose Leon de Carranza, zwany też w skrócie Most Carranza. Na cześć byłego burmistrza Kadyksu. To most zwodzony, jeden z najdłuższych tego typu w Europie. Funkcjonuje on od października 1969 roku. Jest długi na 1400 metrów, szerokość to 13 metrów przy 18 metrach wysokości nad powierzchnią wody. Najdłuższe przęsło posiada 90 metrów długości. Średnia dzienna przepustowość, to 40 tysięcy pojazdów. Od roku 2007 planuje się i buduje drugi most. Będzie jednym z największych na świecie. W jego konstrukcji i budowie mają być zastosowane nowatorskie i skomplikowane rozwiązania techniczne. Przede wszystkim będzie dłuższy, bo ponad trzykilometrowy, a jego wysokość pozwoli przepływać pod nim nawet największym jednostkom morskim.

Duża cześć Puerto Real usytuowana jest w Rezerwacie Przyrody Zatoki Kadyksu. Jest to obszar słynący z solnych powierzchni bagiennych. Z mokradeł tych pozyskuje się materiał do wytwarzania mat, składających się na klatki używane w hodowli ryb. Wszystko zatem wokół morza – stoczni i rybołówstwa.

Bagna składają się z lagun i części zajętych przez słoną wodę. Wiosną lub jesienią zatrzymuje się tam ptactwo wielkimi stadami, przemierzające tysiące kilometrów w swoich wędrówkach do ciepłych krajów i z powrotem. Na obrzeżach miasta znajdują się też duże powierzchnie lasów sosnowych: Las Palmas i La Algaida. Te zielone i mokre powierzchnie przysporzyły Puerto Real miana „zielonych płuc Zatoki Kadyksu”.

O miasto zahacza rzeka San Pedro, przepływając wzdłuż jego północnego skraju. Oddziela go od sąsiedniego El Puerto de Santa Maria.
Geografia Puerto Real, to też długie, wielokilometrowe sieci wąwozów, jarów i przecinające miejscowość sztucznie zbudowane ścieżki turystyczne i komunikacyjne.

Historia Puerto Real

Puerto Real posiada długą i ciekawą historię. Założone na miejscu starorzymskiej osady Portus Gaditanus, a pewne znaleziska sytuują jego początki nawet w czasach przedrzymskich. Jako miasto zostało założone w 1483 roku przez Królów Katolickich. „Królowie Katoliccy”, to używane w historii Hiszpanii określenie dla królowej Izabelli Kastylijskiej i króla Ferdynanda II Aragońskiego. Byli to potomkowie Jana I Kastylijskiego, kuzynostwo, które otrzymało dyspensę papieską na taki bliski związek. Mieli wieki wkład w zjednoczenie Hiszpanii.

„Królowie Katoliccy” postanowili zatem wybudować nowy „królewski” port – miasto w tym rejonie. Miało to związek z kolonizacją i prowadzeniem intratnej wymiany towarów, a głównie po prostu sprowadzania ich z Afryki Północnej, do której tak blisko z rejonów Kadyksu. Służyły już temu orty w Kadyksie, Huelvie, Sewilli, ale potrzeby były w tamtej epoce wciąż duże. Od momentu powstania historia, a głównie ewentualna zamożność Puerto Real były ściśle powiązane i podobne kondycji innych portowych miast, z Kadyksem na czele. Początki miasta to czas, kiedy szybko się ono bogaciło, co trwało przez wiele następnych wieków.

PUERTO-REAL

Następna istotna cezura w dziejach miasta, to rok 1820. Wtedy to miało miejsce wystąpienie Rafaela del Riego y Nuneza. Starał się on przywrócić liberalną konstytucję, ogłoszoną w 1812 roku. Bunt ten doprowadził do uwięzienia w Kadyksie króla Ferdynanda VII i zwołania tam konferencji liberalnej. W 1822 roku Francja podjęła naciski, aby uwolnić Ferdynanda VII i przywrócić w Hiszpanii ustrój absolutystyczny. Nastąpił najazd armii francuskiej.

Podbito Madryt, a 7 kwietnia 1823 zaczęto oblężenie Kadyksu, między innymi z terenu Puerto Real i San Fernando. Początkowo oblężenie nie szkodziło miastu. Ostatecznie jednak Kadyks został podbity 31.08.1823. Puerto Real cały czas znajdowało się na obszarze tych walk. Skutkiem wielostronnych porozumień utworzono w Hiszpanii monarchię konstytucyjną, gdzie przestrzegane miały być zasady ustawy zasadniczej z 1812 roku. Niestety podczas tych działań wojennych destrukcji uległa znaczna część miasta Puerto Real. Zwłaszcza jego system wodociągowo – sanitarny, w czym upatruje się przyczynę tego, że przez większą część XIX wieku miejscowość zmagała się z dużą ilością epidemii i plag chorób.

Na koniec właśnie XIX wieku przypada okres ponownego rozkwitu gospodarczego i finansowego miasta. Stalo się tak głównie za sprawą zbudowania nowoczesnej stoczni, którego to kroku autorem był Antonio Lopez. Zarówno fabryka wytwórstwa statków, jak i wszystkie pomniejsze jej służące, czy też okoliczne branże związane z flotą i rybołówstwem znacząco przyczyniły się do rozkwitu miasta. Jego kondycji finansowej, czy wysokiego poziomu zatrudnienia. Wszystko to istotnie zmieniło wygląd i wizerunek Puerto Real. Żeby zrobić miejsce pod infrastrukturę stoczniową, wyburzono robotniczą dzielnicę Matagorda. Był to wiek XIX, ale okres ten określił charakter miasta, widoczny po dziś.

Gospodarka miasta Puero Real

Kiedy mowa o gospodarce, wypada wrócić do końca poprzedniego rozdziału, czyli wybudowania stoczni. Całość egzystencji gospodarczej Puerto Real opiera się na przemyśle stoczniowym i podlegających mu branżach. Przede wszystkim jest to więc jest budowa statków. Trzeba jednak nadmienić, że lata ostatnie, początek trzeciego tysiąclecia, nie były dla tej gałęzi najbardziej tłuste. Widoczne to zjawisko jest też w Puerto Real. Przyczyną jest duża konkurencja cenowa, jaką wprowadziły głównie kraje Azji Południowo-Wschodniej. Odczuła to nie tylko Andaluzja, ale też przemysł stoczniowy całej Europy Zachodniej.

Co nie udaje się na wodzie, lepiej wychodzi w powietrzu. Dobrze się ma przemysł lotniczy. Airbus wybudował swoją fabrykę w Puerto Real. Tamtejszy odział odpowiedzialny jest za budowę stabilizatora ogona, steru oraz owiewki Airbusa A380. Zakład zajmuje się też produkcją bocznych szuflad modelu A320 oraz zespołów steru dla modeli A330 i A340.
Zlokalizowany w Puerto Real koncern wybudował jedną z największych na świecie przybrzeżnych platform wiertniczych dla wydobywania gazu naturalnego.

W poprzednich dekadach w Puerto Real znajdował się oddział powiązanej z General Motors firmy Delphi, gdzie produkowano części samochodowe. Został jednak rozwiązany w 2007 roku.
W mieście funkcjonuje tez oczywiście wiele małych i średnich firm, reprezentujących różne branże. Na nich wszystkich jednak widać odciśnięte piętno zapaści w przemyśle stoczniowym. Organizm miejski, to jednak system naczyń połączonych, zespół wzajemnych powiązań. Kryzys ten rzutuje właściwie na kondycji gospodarczej całej Zatoki Kadyksu.

Witaj turystyko ...?

Oczywistym stała się potrzeba jakiejś zmiany. Władze miasta i regionu postanowiły położyć większy nacisk na turystykę. Tutaj krok natrafił na niespodziewane przeszkody. Społeczeństwo Puerto Real cechuje się wysoką średnią wieku. Starzejące się społeczeństwo okazało się źle znoszącym pracę na otwartym powietrzu, na upale, plaży, w godzinach szczytowania słońca.

Należy pamiętać, że miasto jest bliskim sąsiadem Afryki, temperatury są tam bardzo wysokie. Dlatego przejście od gospodarki do turystyki okazało się wolne i dosyć bolesne. Mimo, że ten średnik wiek jednak się zmniejsza, a dzietność lokalnej społeczności rośnie, wielu obywateli miasta zmuszonych jest szukać pracy w innych rejonach kraju. Dziś jednak bezrobocie w całej Hiszpanii jest dużym problemem społecznym.

DZIEWCZYNY-HISZPANIA-PLAZA

Puerto Real jest wprawdzie miastem nadmorskim, portowym, jednak jakość otaczających go plaż nie zawsze jest wysoka, z punktu widzenia atrakcyjności turystycznej. W związku z tym władze miasta spróbowały skierować się w stronę eksploatacji innych walorów turystycznych. Szeroko rozumianej promcji turystyki wiejskiej, czyli: agroturystyka, golf, jazda konna, jazda na rowerze, piesze wycieczki. Dziś Puerto Real, zamiast trawlerów, buduje sieci ścieżek pieszych i innych szlaków turystycznych. Podobne działanie ma miejsce w całym regionie.
Od czasu końca epoki dyktatury generała Franco, w połowie lat 70-tych ubiegłego wieku, Puerto Real rządzą najczęściej partie lewicowe lub centrowe.

Główne atrakcje i charakterystyczne obiekty miasta

Uniwersytet Kadyski
Park krajobrazowy z kamieniołomami – jedyne miejsce w Europie, gdzie można znaleźć kameleona.
Lugares i legendy Puerto Real
La Algaida
Spacerowe trasy nadmorskie
Trocaadero – stara osada wojskowa z XIX wieku
Unikatowy krajobraz okolic rzeki San Pedro – otoczona lasami sosnowymi
Kościół Świętego Sebastiana – pochodzący z XVI wieku
Kościół Wiktorii – barokowy, z XVII wieku
Kościół Świętego Józefa – neoklasyczny, z XVIII wieku
Rynek Miejski – XVIII wiek

Puerta Real wchodzi w skład Costa de la Luz, inaczej „Wybrzeże Światła”. To nazwa pasma nadmorskiego, wybrzeża o dużych walorach turystycznych. Sprzyja temu między innymi południowy, słoneczny klimat. Leży nad Atlantykiem i rozciąga od Tarifa, na południu, do ujścia rzeki Guadiana. „Wybrzeże Światła” jest ostatnio bardzo popularnym miejscem relaksu nie tylko wśród Hiszpanów, ale też Niemców, czy Francuzów.
W mieście funkcjonuje klub piłkarski Perta Real FC. Jego drużyna gra w lokalnej lidze andaluzyjskiej.
Do znanych osób, urodzonych w Puerta Real zaliczają się:
Francisco Fernandez Rodriguez (Gallego) – piłkarz, reprezentant Hiszpanii w piłce nożnej, w latach 80-tych ubiegłego wieku.
Jose Belizon Tocino – malarz, żyjący i tworzący w drugiej połowie XX wieku.

Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij