Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Praktycznie nowa willa w otoczeniu pól golfowych Las Colinas Golf
499.000 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
149.500 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
COSTA BLANCA PŁD. / Playa Flamenca
Dom na dużej parceli z panoramicznym widokiem na morze w Pinar de Campoverde
370.000 €

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

AIRPORTINFO24.COM

Lotnisko w Gibraltarze

Lotnisko w Gibraltarze - angielskie czy hiszpańskie ... ?

Port lotniczy w Gibraltarze (Gibraltar Airport, North Front Airfield, oznaczenia - IATA: GIB, ICAO : LXGB) jest portem lotniczym znajdującym się o pół km od centrum Gibraltaru podlegającym Ministerstwu Obrony Wielkiej Brytanii. To chyba najciekawsze lotnisko na świecie. Lotnisko oraz reszta Gibraltaru jest terytorium zależnym należącym do Wielkiej Brytanii.

Burzliwa historia Hiszpanii i Wielkiej Brytanii doprowadziła w 1713 roku do przejęcia Gibraltaru przez Brytyjczyków od Hiszpanów. Według hiszpańskich źródeł dyplomatycznych nie znalazła się tam żadna informacja o odstąpieniu Gibraltaru w traktacie z 1713 roku, co sprawia, że Hiszpania nadal występuje z roszczeniami dotyczących tego terytorium do Wielkiej Brytanii. Gibraltar jest wciąż powodem poważnych napięć pomiędzy oboma krajami.

Wyjątkowe położenie lotniska

Pas startowy lotniska w Gibraltarze jest wyjątkowy, gdyż w poprzek pasa startowego przebiega ulica Winston Churchill Avenue. Ulica ta prowadzi z centrum miasta do przejścia granicznego z Hiszpanią. W czasie startów i lądowań samolotów ruch na tej ulicy jest zamykany za pomocą szlabanów na czas około 10 minut.

LOTNISKO-GIBRALTAR

Ze względu na bardzo krótki pas startowy, który ma jedynie 1829 m długości (wzdłuż pasa star¬to¬we¬go prze¬bie¬ga 1200 m gra¬ni-cy z Hisz¬pa¬nią) uznaje się to lotnisko za szczególnie trudne do wykonywania startów i lądowań. Pas startowy został wybudowany na mierzei, a pokryty jest asfaltem oraz pewnymi elementami wykonanymi z cementu. Około 1000 m pasa startowego wchodzi w głąb Zatoki Gibraltarskiej.

Lotnisko w Gibraltarze jest obecnie lotniskiem w części wojskowego, a w części cywilnym. Powstało w 1939 roku w celach militarnych, gdyż Brytyjczycy uznawali Gibraltar za ważną bazę morską i lotnisko w Gibraltarze było traktowane, jako lotnisko zapasowe dla Royal Navy. Obsługa pasażerska (cywilna) rozpoczęła się dopiero w grudniu 1987 roku.

W 2006 roku w Cordova (Kordoba) została zawarta ważna umowa między Wielką Brytanią, Hiszpanią i Gibraltarem, która umożliwiła na pierwsze lądowanie samolotu hiszpańskich linii lotniczych Iberia na lotnisku w Gibraltarze, oraz późniejsze loty hiszpańskich linii lotniczych.

Odwieczy spór

Spór hiszpańsko-brytyjski o Gibraltar nie pozwala wdrożyć unijnego porozumienia o zreformowaniu przestrzeni powietrznej nad Unią Europejską i stworzenie „jednolitego nieba” nad UE. Każda ze stron prezentuje inne argumenty, co nie ułatwia osiągnięcia kompromisowego rozwiązania. Strona hiszpańska uważa, że lotnisko znajdujące się na przesmyku jest „obszarem okupowanym nielegalnie przez Zjednoczone Królestwo" – takich słów użyła hiszpańska minister transportu Ana Pastor odnosząc się do unijnego porozumienia.

Strona brytyjska z kolei powołuje się zapisy porozumienia z Kordoby z 2006 roku, w ramach którego Hiszpania zgodziła się zaprzestać starań o wykluczenie tego lotniska z unijnych przygotowań dotyczących reformy przestrzeni powietrznej.

Dopóki jednak spór o lotnisko w Gibraltarze nie zostanie rozwiązany, dopóty nie będzie można wdrożyć najnowszych propozycji reformy europejskiego nieba.
Ze względu na spór dotyczący lotniska w Gibraltarze nie jest możliwe wdrożenie reformy dotyczącej europejskiego nieba. W tym roku mają być kontynuowane spotkania mające na celu rozwiązanie powyższego sporu.

W programie History Channel poświęconemu najbardziej ekstremalnym lotniskom na świecie lotnisko w Gibraltarze zajęło wysokie piąte miejsce w rankingu. Na łamach Daily News również zostało opisane to lotnisko w sposób szczegółowy oraz podkreślono trudne warunki do startu i lądowania panujące na tym lotnisku. Tylko doświadczeni i specjalnie przeszkoleni piloci mogą pilotować loty z i do tego lotniska.

Linie lotnicze, które można spotkać na lotnisku w Gibraltarze

Na lotnisku w Gibraltarze można spotkać samoloty, takich linii lotniczych jak: British Airways, Monarch Airlines, Air Malta (sezonowo loty czarterowe na Maltę), Iberia, Royal Air Maroc oraz Andalus Líneas Aéreas.
Monarch Airlines jest największym operatorem na lotnisku w Gibraltarze, a loty są na trasach do Londynu, Manchesteru i Birmingham (od 14 sierpnia 2012 roku zostało ustanowione połączenie do tego miasta). Trasy są obsługiwane przez duże samoloty Airbus A320-200. British Airways obsługują dziewięć lotów tygodniowo do Londynu i również jest obsługiwane przez Airbusa A320-200.

Od 2011 do października 2012 można było spotkać również samoloty tanich linii lotniczych EasyJet, które oferowały w tym okresie trzy razy w tygodniu połączenia z Gibraltaru do Liverpoolu. Ze względu na małe zainteresowanie połączeniem na tej trasie sprawiło, że EasyJet wycofało się z lotniska w Gibraltarze.
Od listopada 2014 roku działa połączenie lotnicze międzykontynentalne pomiędzy Gibraltar i Tangerem i jest zarządzane przez Royal Air Maroc.

SAMOLOT-ULICA-GIBRALTAR

Loty na tej trasie odbywają się dwa razy w tygodniu od marca 2015 roku. Chodzi również o dobre połączenie z Casablancą. Przez pewien czas były również dostępne loty czarterowe oferowane przez tę linie, jednak ze względu na nieopłacalność takich połączeń Royal Air Maroc zrezygnowała z obsługi połączeń czarterowych.

Od listopada 2006 roku hiszpańska linia lotnicza Iberia rozpoczęła loty z Madrytu do Gibraltaru użyciu przy użyciu samolotów Airbus A319. Ze względu na zbyt małe zainteresowanie lotami w tym kierunku linia ta nie obsługuje już połączeń na tej trasie.

Kolejne hiszpańskie linie lotnicze Andalus Líneas Aéreas obsługują połączenia do Barcelony i Madrytu.
Ze względu na to, że lotnisko w Gibraltarze jest również lotniskiem wojskowym, to można czasami zobaczyć lądujące na nim wojskowe samoloty transportowe typu C-130 Hercules należące do brytyjskiego RAF-u (Royal Air Force).
Niestety nie ma bezpośredniego połączenia z Polski do Gibraltaru.

Można skorzystać np. z usług British Airways lecąc z Warszawy do Londynu, a następnie z Londynu do Gibraltaru. Koszt takiego połączenia wynosi pomiędzy 1000 a 1200 złotych. Można również spróbować tanich połączeń z Polski do Barcelony i następnie do Gibraltaru. Jeżeli odpowiednio wcześnie wyszuka się takie połączenie, to koszt takiego przelotu może zamknąć się w kwocie kilkuset złotych. Ceny, o których mowa powyżej dotyczą połączeń w obie strony. Inne linie oferują dużo droższe stawki za przeloty na trasie z Polski do Gibraltaru.

Stary Terminal

Stary terminal na lotnisku w Gibraltarze został zbudowany w 1959 roku, a w roku 1990 został odnowiony. Wielkość terminalu wynosiła 220.000 m² i znajdowała się: jedna karuzela do bagażu, jedna brama bezpieczeństwa oraz dwie bramki odlotu. Ze względu na wzrastającą liczbę pasażerów podjęta została decyzja o wybudowaniu nowego terminalu, który będzie bardziej dostosowany do potrzeb współczesności. Po oddaniu do użytku nowego terminalu w latach 2011-2012, stary terminal został zamknięty. W lutym 2014 roku stary terminal został zburzony, aby zrobić miejsce dla kolejnych inwestycji dotyczących infrastruktury na tym lotnisku.

Nowy terminal

Podjęcie decyzji o budowie nowego terminala było podyktowane sukcesywnym wzrostem liczby pasażerów korzystających z lotniska w Gibraltarze oraz niewystarczającą powierzchnią starego obiektu. Większa powierzchnia została pomyślana o przyszłości, gdyż w ciągu ostatni lat można zaobserwować sukcesywny wzrost liczby pasażerów korzystających z tego lotniska.

Pozwolenie na budowę nowego terminalu zostało uzyskane w 2007 roku. Budowa nowego terminalu rozpoczęła się w 2009 roku i została ukończona w roku 2011. Otwarcie części nowego terminalu nastąpiło 26 listopada 2011 roku, natomiast druga część terminalu została oddana do użytku 26 września 2012.
W uroczystościach towarzyszących, związanych z uruchomieniem nowego terminalu brał udział brytyjski książę Edward, który wziął udział w uroczystościach zorganizowanych w dniu 13 czerwca 2012 roku.

Nowy terminal posiada 35 000 m 2 (380,000 sq ft) i jest o 15.000 m 2 (160,000 sq ft) większy od starego terminalu oraz posiada dwie karuzele bagażowe i trzy bramki odlotu. W terminalu znajduje się dostęp do usług detalicznych, takie jak: WH Smith, 36 North Bar oraz liczne sklepy w strefie wolnocłowej, które chętnie odwiedzane są przez odwiedzających lotnisko. Na obszarze nowej części lotniska wyróżniono część, która służy do obsługi prywatnych samolotów typu czarterowego.

SAMOLOTY-W-GIBRALTARZE

Uwagę przykuwa kształt dachu nowego terminalu na lotnisku w Gibraltarze przypominający kształt zakrzywionego żagla, który unosi się ponad szklaną elewacją budynku. Dwie znane, londyńskie firmy architektoniczne: Bblur Architecture i 3DReid zaprojektowały ten piękny budynek, wykorzystując wszelkie zalety otaczającej go okolicy. Szklana elewacja została zaprojektowana w ten sposób, aby można było podziwiać krajobraz, który umożliwia spojrzenie na Morze Śródziemne oraz skaliste wzgórza Gibraltaru.

Dach terminalu wychodzi poza obrys ścian. Wnętrze jest podzielone na dwa piętra, gdzie na pierwszym piętrze znajduje się hala odlotów oraz taras widokowy.
Obecnie odbywa się z tego terminalu około siedmiu lotów dziennie. Ze względu na konieczność zamykania ulicy Winston Churchill Avenue i wynikające, z tego utrudnienia w ruchu ulicznym postanowiono wybudować tunel, którego celem jest skuteczne rozładowanie korków oraz opóźnienia, które również się zdarzają spowodowane przez opóźnienia w startach i lądowaniach samolotów.

Nowa droga ekspresowa jest również w trakcie budowy, co ma służyć polepszeniu logistyki w tym obszarze. Ponadto oprócz dróg planowana jest budowa kilka nowych parkingów. Obecnie przy lotnisku znajduje się nowy, trzykondygnacyjny parking, który posiada 220 miejsc parkingowych. Kolejny parking zostanie wybudowany przy plaży wschodniej i dwa kolejne parkingi wielokondygnacyjne zostaną wybudowane przy Devil Tower Road.

MAPA-GIBRALTAR

Gibraltar Airport Statystyki

Z danych podanych przez Gibraltar Airport Statystyki wynika, że w 2013 roku z usług lotniska w Gibraltarze skorzystało prawie 384 tysiące pasażerów, a w 2014 roku – lekko ponad 415 tysiące pasażerów. Ze statystyk powyższych wynika, że ruch statków powietrznych wynosił: w 2013 roku – 3564, w 2014 roku – 3730, natomiast transport w tonach wyniósł: w 2013 roku – 352 tony, w 2014 roku – 384 tony.

Polski wątek związany z lotniskiem w Gibraltarze

Polski wątek dotyczący lotniska w Gibraltarze jest tragiczny, gdyż dotyczy katastrofy lotniczej z 4 lipca 1943 roku dotyczącej lotu wojskowego samolotu B-24 Liberator II z generałem Sikorskim na pokładzie. Generał Sikorski był w tym okresie Naczelnym Wodzem Wojska Polskiego oraz Premierem Polskiego Rządu na Uchodźctwie. Po szesnastu sekund od startu samolot nagle spadł do oceanu i do dnia dzisiejszego niejasne są okoliczności tej katastrofy, co sprawia, że istnieje wiele teorii spiskowych. W katastrofie zginęło 16 osób i tylko jedna przeżyła. Wśród ofiar katastrofy była również córka generała Sikorskiego.

Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij