Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Praktycznie nowa willa w otoczeniu pól golfowych Las Colinas Golf
499.000 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
149.500 €
Dwupoziomowy apartament w Playa Flamenca
COSTA BLANCA PŁD. / Playa Flamenca
Dom na dużej parceli z panoramicznym widokiem na morze w Pinar de Campoverde
370.000 €

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

AIRPORTINFO24.COM

Isaac Peral

Isaac Peral – hiszpański inżynier

Dlaczego Isaak Peral został sławnym Hiszpanem? Isaac Peral y Caballero urodził się 1 czerwca 1851 roku w Cartagenie w alei Zorrilla. Cartagena, jaką znał Isaac Peral jest podobna do współczesnej, gdyż podobnie jak kiedyś Cartagena jest miastem portem, oraz ośrodkiem marynarki wojennej i floty. Kiedy wybierzesz się na wycieczkę do Kartageny na pewno trafisz na łódź podwodną autorstwa Isaaca Perela.

Jego rodzicami byli Juan Manuel Peral i Isabel Caballero. Jego ojciec był marynarzem w hiszpańskiej marynarce wojennej i ze względu na swój zawód musiał często zmieniać miejsce zamieszkania. W roku 1859 Juan Manuel Peral został przeniesiony do bazy wojskowej w San Fernando, co sprawiło, że w wieku 14 lat Isaac Peral rozpoczął edukację w Akademii Marynarki Colegio de San Carlos.

W dniu 1 lipca 1865 roku zdał egzamin wstępny do Szkoły Wojskowej Marynarki Wojennej w San Fernando. Podczas nauki w szkole wojskowej posiadał zajęcia dotyczące: arytmetyki, geometrii, algebry oraz przedmiotów z zakresu wojskowości. Przedmiotami z zakresu wojskowości były, takie przedmioty jak: o przemyśle stoczniowym, astronomii, historii morskiej, historii Hiszpanii, mechaniki, fizyki oraz silników parowych. Isaac był bardzo zdolnym studentem i już w grudniu 1866 roku otrzymał stopień aspiranta drugiej klasy.

Isaac Peral posiadał dwóch braci, którymi byli: Pedro (1849-1897) oraz Manuel (1862-1900). Podobnie jak Isaac Peral w przyszłości stali się oni oficerami hiszpańskiej marynarki wojennej.

Pierwszy z nich był kapitanem fregaty, a drugi był porucznikiem. Wszyscy bracia Peral brali udział w licznych konfliktach zbrojnych okresu, w którym przyszło im żyć. Jednak to Isaac Peral był z rodzeństwa najzdolniejszy i dzięki swoim osiągnięciom zapisał się na kartach historii nie tylko Hiszpańskiej Marynarki Wojennej.
Isaac Peral był masonem i należał do Hiszpańskiej Wielkiej Loży

W 1867 roku odbył liczne podróże morskie na różnych jednostkach należących do floty Hiszpańskiej Marynarki Wojennej. Był to okres aktywnych podróży do: Malagi, Santa Pola, Alicante, Roses, Barcelony, Palmy de Mallorca, Mahonu i rodzinnej Cartageny. Podczas tych podróży miał okazję zobaczyć dwie fregaty należące do hiszpańskiej floty: Numancię i Saragossą.

KARTAGENA-ŁÓDŹ-PODWODNA
Łódź podwodna w Cartegena

W kolejnych latach podróż Isaaca Perala przebiegała przy wybrzeżach Afryki aż do Przylądka Dobrej Nadziei, a następnie do wyspy Jawy i na Filipiny. Isaac Peral przez cały okres swoich podróży prowadził dzienniki z podróży, w których szczegółowo opisywał swoje spostrzeżenia z tak wielu egzotycznych i niezwykłych miejsc. W październiku 1869 roku powrócił do Zatoki Kadyksu w Hiszpanii.

Kształcąc się w akademii wojskowej zdobył wykształcenie inżyniera i szczególnie interesował się zagadnieniami podwodnej żeglugi oraz zagadnieniami nawigacji w warunkach zanurzenia.
Przez okres 10 lat uczestniczył w dwóch wojnach: na Kubie w latach 1868-1878 oraz III wojnie z Karlistami w latach 1873-1876. Wojna kubańska rozpoczęła się od wybuchu antyhiszpańskiego powstania na Kubie. Walka trwała dość długo pomimo zdecydowanej przewagi wojski hiszpańskich. Walka była trudna ze względu na partyzanckich charakter działań strony przeciwnej.

Walki te trwały do 10 lutego 1878 roku, kiedy to zawarto układ w Zanjón. III wojna z Karlistami była konfliktem wewnętrznym, w którym walczyli ze sobą zwolennicy pretendenta do tronu księcia Karola z republikanami. Karliści zajęli dużą część kraju i obierając za stolicę Estellę. Walki pomiędzy walczącymi stronami były wyrównane W tym samym roku rządy objął marszałek Francisco Serrano, który zebrał 80-tysięczną armię i wyruszył przeciwko karlistom. Mimo zaciętych walk żadnej ze stron nie udało się jednak uzyskać zwycięstwa, co doprowadziło do zamachu stanu, w wyniku którego na tronie zasiadł książę Asturii Alfons posiadające poparcie ze strony Anglii, Francji i Państwa Kościelnego.

Przewrót ten przyczynił się do rozłamu w szeregach karlistów i doprowadziło to do zajęcia przez wojska rządowe Estelli, co doprowadziło do zakończenia konfliktu w 1876.
Udział Isaaca Perala w wojnach został doceniony i został on uhonorowany wysokimi odznaczeniami państwowymi.
W 1876 roku w Kadyksie Peral ożenił się z Maríą del Carmen Cèncio, która była córką lekarza wojskowego. Małżeństwo to doczekało się dziewięcioro dzieci, ale cztoro z nich zmarło w młodym wieku.
W 1881 roku Isaac Peral w stopniu podporucznika służył, jako członek zespołu hydrograficznego na Filipinach.

Okręt podwodny Peral

Ze względu na pogarszający się stan zdrowia Isaaca Perala zaproponowano mu w 1883 roku posadę profesora w katedrę matematyczno-fizycznej w Akademii Hiszpańskiej Marynarki Wojennej w Kadyksie. Praca w tym miejscu dała mu możliwość pracy nad okrętem podwodnym, a w szczególności nad systemem doprowadzania tlenu dla załogi, systemem nawigacji oraz wyrzutniami torped i ich działaniem po wystrzeleniu pod wodą.
Konstrukcja PERAL dla okrętu podwodnego narodziła się w dniu 20 września 1884 roku, o czym napisał w artykule „ Proyecto de Torpedero Submarino”.

W roku 1885 poinformował swoich przełożonych, że znalazł rozwiązanie, jak taka nawigacja powinna działać. Postępami naukowymi Isaaca Perala zainteresowało się Hiszpańskie Ministerstwo Marynarki, ale nie wszyscy popierali ten projekt. Za projektem wstawiła się i wsparła go Królowa Regentka Maria Cristina. Jednym z głównych problemów, na jakie napotykał Isaac Peral było finansowanie badań, które było kosztowne oraz kosztowne było również testowanie jego wynalazków.

We wrześniu 1885 roku napisał list do wiceadmirał Pezuela r Lobo i poprosił o wskarcie finansowe dla swojego projektu. Wiceadmirał Pezuela r Lobo po zapoznaniu się z projektem postanowił przeznaczyć na ten cel 5000 peset. Kwota ta miała być przeznaczona na zbudowanie okrętu podwodnego naturalnej wielkości.

ISAAC-PERAL

Jej sprawność prawie wyniosła dziesięć lat później w innych okrętów podwodnych. Ale drugi projekt został odrzucony przez władze wojskowe. Peral traci kontrolę nad swoim projektem i sfrustrowany. On zniszczył wnętrze łodzi podwodnej plusa plany, aby uniknąć obcych szpiegów kopiowanie

Okręt podwodny Peral w Arsenal de la Carraca w Kadyksie, który był nie tylko arsenałem morskim, ale również ważnym ośrodkiem, w którym prowadzono badania mające na celu zmodernizowanie i unowocześnienie floty hiszpańskiej. Prace nad projektem okrętu podwodnego zostały zakończone w 1887 roku.

Pierwszy okręt Peral stworzony przez Isaaca Perala posiadał następujące parametry podstawowe:

1. 22 m długości;
2. 2,76 m głębokości;
3. 2,87 m szerokości;
4. 77 ton wyporność na powierzchni wody;
5. 85 ton wyporność w zanurzeniu;
6. 2 silniki o mocy 30 koni mechanicznych;
7. 3 torpedy.

Okręt podwodny stworzony przez Isaaca Perala posiadał również peryskop, co później było wykorzystywane przez armię niemiecką w ich łodziach podwodnych typu U-Boot-ów w czasie I Wojny Światowej.
Prędkość okrętu na powierzchni wynosiła 7,75 węzłów, natomiast w zanurzeniu jedynie 3 węzły. Załoga składała się z 10 osób, a okręt podwodny posiadał wyrzutnie torpedowe. Były to dwie torpedy 356 mm na zasięgniku systemu Schwarzkopf i dodatkową torpedę w wyrzutni.

Okręt Peral używał zbiorników balastowych elektrycznych zasilanych baterią z 613 ogniwami elekromagnetycznymi. Był pierwszą jednostką podwodną wyposażoną w chemiczny system uzupełniania zapasów tlenu dla załogi. Kadłub okrętu miał opływowy kadłub . Testy tej jednostki zakończyły się sukcesem, pomimo to jednostka została wycofana ze służby zaledwie po kilku latach od jej wodowania.

Wodowanie okrętu podwodnego Peral nastąpiło 8 września 1888 roku roku, a wejście do służby nastąpiło w 1890 roku, a wycofanie z niej w 1909 roku. Oficjalne testy okrętu podwodnego Peral odbywały się w latach 1889-1890 i były to m. in. symulowany atak na krążownik w nocy, pełne zanurzenie wraz z załogą oraz manewry na przyrządach, w jakie zaopatrzony był okręt.

Przeprowadzone testy z udziałem okrętu podwodnego Peral udowodniły, że jest on w stanie zanurzyć się na odpowiednią głębokość na morzu i wykazały, że okręt mógł zaatakować w stosownym momencie i być niezauważonym.

Po udanych testach nad pierwszym okrętem podwodnym Isaac Peral rozpoczął pracę nad kolejnym projektem okrętu podwodnego. Drugi projekt spotkał się jednak z falą krytyki i nie został zaakceptowany przez jego przełożonych, co doprowadziło do tego, że Isaac Peral zniszczył wnętrze prototypu drugiego okrętu oraz część dokumentacji.
Po odrzuceniu jego projektu Isaac Peral zakończył czynną służbę w marynarce wojennej w roku 1891 i rozpoczął pracę we własnej firmie, która dobrze sobie radziła aż do jego śmierci.

Stanął w obronie swojego wynalazku publikując manifest dotyczący odrzuconego prototypu w satyrycznej gazecie Matute w 1891 roku. Niestety poważne, trwające kilka lat problemy zdrowotne związane z rakiem mózgu i brak postępów w leczeniu sprawiły, że 4 maja 1895 roku Isaac Peral zdecydował się na podjęcie leczenia w Berlinie.
Niestety powikłania po kuracja podjętej w Berlinie doprowadziła do zapalenia opon mózgowych, co doprowadziło do jego śmierci w dniu 22 maja 1895 roku.

ISAAC-PERAL

W dniu 11 listopada 1911 roku jego szczątki zostały przeniesione z cmentarza La Almudena w Madrycie na cmentarz w Los Remedios do jego rodzinnego miasta – Cartageny.
Isaac Peral był uznawany za wybitnego naukowca i gdyby nie jego śmierć na pewno zawdzięczalibyśmy mu kolejne wynalazki.

Podsumowanie

Isaac Peral był uznawany za geniusza w swojej dziedzinie już za życia, jednak właściwie doceniony został dopiero po śmierci. Obecnie wiele instytucji naukowych, ulic, szkół, parków i placów w Hiszpanii oraz na całym świecie nosi jego imię, co przyczynia się do tego, że pamięć o tym wybitnym wynalazcy trwa.
Oryginalny, pierwszy okręt podwodny znajduje się w Muzeum Marynarki Wojennej w Cartagenie. Jedna z sal w tym muzeum jest w całości poświęcona życiu i osiągnięciom Isaaca Perala.

Obecnie cztery okręty Hiszpańskiej Marynarki Wojennej noszą jego imię:
a) Isaac Peral (A-0)
b) Isaac Peral (C-1)
c) Isaac Peral (S-32)
d) Isaac Peral (S-81) - w budowie w Cartagena.

W celu uczczenia 125. rocznicy wodowania łodzi podwodnej, którą zaprojektował Isaac Peral Instytut Dziedzictwa Kulturowego Hiszpanii (IPCE) i Muzeum Marynarki Wojennej w Nowej Kartaginie zaplanowali remont oryginalnego okrętu.

W dniu 12 września 2013 roku okręt podwodny “Peral” został całkowicie odremontowany, a podczas uroczystości, które odbyły się tego dnia w Cartagenie był obecny książę Asturii - Filip Burboński.

Hotel Xauen Jaen
Hotel Xauen Jaen
Andaluzja / Jaén
Noclegi Apartments Sixtyfour Barcelona
Noclegi Apartments Sixtyfour Barcelona
Barcelona / Barcelona Sagrada Familia
Hotel Gran Duque Oropesa del Mar
Hotel Gran Duque Oropesa del Mar
Costa del Azahar / Oropesa del Mar
Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij