Waluta:

Wyszukaj na stronie

Menu

Zarezerwuj nocleg:

Miejscowość:
Przyjazd:
Wyjazd:
Ilość osób:

Wynajmij samochód w Hiszpanii
Wynajmij hotel w Hiszpanii

Oferty sprzedaży:

Bungalow górny z 2 sypialniami na osiedlu z basenem w La Mata/Torrevieja.
79.900 €
Bungalow dolny z ładnym ogródkiem , tylko 300 metrów od morza
110.900 €
Bungalow dolny z ładnym ogródkiem , tylko 300 metrów od morza
COSTA BLANCA PŁD. / Torrevieja Punta Prima
Willa z dużą parcelą, 4 sypialniami i 200 metrów od morza w Punta Prima/Torrevieja.
449.000 €

 

FACEBOOK HISZPANIA  TWITTER  BLOGER  YOUTUBE

 

 

 

Reklama

FORUM-NIERUCHOMOSCI

Dworzec kolejowy w Alicante

Dworzec kolejowy w Alicante na Costa Blanca. Zarówno w Polsce, jak i w Hiszpanii spotkać można wiele budynków, które mają swoją bogatą historię, a mimo to ich wygląd zdeterminowany jest przez wybudowane w późniejszych okresach fasady, często zakrywające to, co w danych budynkach najlepsze. O czasach ich świetności mówią stare fotografie, oraz nieliczne elementy, ocalałe w procesie wielu modernizacji i przebudowań.

Jednym z przykładów tego typu budynków jest wrocławski dworzec kolejowy, którego przepięknie rzeźbione w drewnie portale okalające witryny dworcowych kas, przez wiele lat ukryte były pod maską domniemanego symbolu socjalistycznego dobrobytu – ceramicznych kafelków wytworzonych w jednym z państwowych zakładów.
Podobną, choć może nie tak drastyczną przemianę przeszedł główny dworzec kolejowy w Alicante (Estación de Alicante-Terminal). Choć jego historia sięga połowy XIX wieku, kiedy to tworzyły się dopiero pierwsze linie kolejowe na terenie Hiszpanii, dziś niewiele elementów przypomina o dawnych czasach świetności tego budynku.

STACJA-KOLEJOWA-W-ALICANTE


Madryt – Saragossa i Alicante

Dworzec kolejowy w Alicante powstał z potrzeby połączenia nadmorskiego miasta z Madrytem – stolicą Hiszpanii. Budowa linii kolejowej rozpoczęła się na początku drugiej połowy XIX wieku i miała być jedną z najważniejszych linii kolejowych tamtych czasów. Dzięki połączeniu leżącego w centrum Półwyspu Iberyjskiego z nadmorskim miasteczkiem Hiszpanie mieli zyskać jedno z najdogodniejszych i najważniejszych pod względem strategicznym połączeń.

Estación de Alicante-Terminal położone jest w centrum miasta, naprzeciwko jednej z głównych jego ulic - Salamanca Avenue. Trasę oficjalnie otwarto w 1858 roku, jako tzw. łącznik magistrali kolejowej Madryt – Saragossa. Głównym prekursorem prac nad budową linii był Jose de Salamanca – wpływowy polityk, arystokrata, który poprzez swoje koneksje z rodziną Rotschil dołączył do firmy Chemin de Fer du Grand Central. Irma otrzymała koncesję na budowę linii, która przy tworzeniu połączenia Madryt – Saragossa uwzględniała także połączenie

Madryt – Alicante

Za otwarcie linii odpowiedzialna była hiszpańska spółka kolejowa la Compañía de los Ferrocarriles de Madrid a Zaragoza y Alicante (w skrócie MZA). 26 maja 1858 roku została oficjalnie otwarta nitka między Almansa i Alicante, któremu przewodniczyła sama Izabela II – królowa Hiszpanii z dynastii Burbonów.

Historia Estación de Alicante-Terminal

Budynek dworca powstał na zamówienie MZA. Zadanie stworzenia terminala mogącego obsłużyć pasażerów linii kolejowej zostało powierzone inżynierom francuskim, którzy mieli nieco większe doświadczenie w tworzeniu projektów dworców. Kilkukrotnie zmieniano początkową lokalizację w planach budowy, między innymi natrafiono na sprzeciw Ministerstwa Wojny, które nie zgadzało się na ulokowanie dworca w pobliżu portu. Budynek ostatecznie postawiono i był to w owym czasie jeden z największych budynków stacji kolejowej w całej Hiszpanii.
W 1858 roku dworzec składał się z parterowego kompleksu, który przecinały dwa równoległe tory. Perony umożliwiały łatwy dostęp do torów, między innymi dzięki przejściu między obiema liniami. Ponad miejscem dla pasażerów wsiadających do pociągu rozpościerało się stalowe zadaszenie, wykonane przez firmę Schneider & Co. Z Le Creusot. Co ciekawe zadaszenie to działa do dziś i od tamtych czasów praktycznie nic w nim nie zmieniano.

Przebudowa

Początki lat 60 XX wieku przyniosły spore zmiany w gospodarce Hiszpanii, która rozpoczęła swoją przygodę z masową turystyką. Coraz większa ilość osób, które podróżowały koleją z Madrytu do Alicante, by tutaj wypoczywać na jednej z plaż sprawiła, że zaistniała potrzeba modernizacji budynku. W latach 1967 – 1968 stację obsługiwała hiszpańska sieć kolejowa RENFE (od 1941 roku zajmowała się ona przewozami z i do dworca w Alicante – spółka założona została przez władze generała Franco). Zmiany miały na celu unowocześnienie powstałego w połowie XIX wieku budynku.
Jedną ze znacznych zmian było usunięcie kolumnady, która składała się z kolumn typu doryckiego. Poprzez tę zmianę dworzec znacznie stracił na swoim klasycznym charakterze, ale to jeszcze nie koniec zmian, jakie czekały to miejsce w najbliższym czasie. Powstał także zmodernizowany budynek z fasadą główną, która dziś w niczym już nie przypomina dawnego uroku dworca.
Od 31 grudnia 2004 roku RENFE nadal obsługiwało przejazdy pociągów, jednak administrację terminala przejęła spółka ADIF – publiczną spółkę, która zajmuje się administracją wszystkimi publicznymi liniami kolejowymi, powołana z ramienia Ministerstwa Rozwoju Hiszpanii.

KOLEJ-ALICANTE-POCIĄGI

Wielkie plany

Zarządca Estación de Alicante-Terminal nie spoczywa na laurach i już w 2010 roku powstała realna koncepcja, według której w miejscu, gdzie do tej pory działał dworzec, miała powstać stacja intermodalna. Oznacza to, ze w jednym miejscu znajdowałyby się główne stacje wielu różnych środków transportu, między innymi dworzec autobusowy, podziemna stacja szybkiej kolei AVE czy końcowa stacja Tramwaju.

Przez stację przebiega dziś linia szybkich kolei, która stała się częścią ogromnej sieci niemal 1000 kilometrów tras superszybkich pociągów AVE. Linie między Alicante, Albacete, Madrytem i Walencją budowana była nieprzerwanie od 2010 roku. Jako pierwsza otwarta została linia między Madrytem i Albacete (15 grudnia 2010). Kolejnym połączeniem obsługującym nowoczesne pociągi stało się połączenie między Madrytem a Walencją (18 grudnia 2010). Dopiero 13 czerwca 2013 roku otworzono połączenie Albacete z Alicante.

Podczas ceremonii otwarcia połączeń za każdym razem linia uroczyście otwierana była przez księcia Asturii. Cała inwestycja pochłonęła ponad 12 miliardów Euro z budżetu państwa. Inwestycja jednak opłaciła się. Z tras często korzystają dziś turyści oraz osoby dojeżdżające do pracy. Na długich odcinkach prędkość maksymalna pociągu sięga nawet 300 kilometrów na godzinę, a w ciągu doby ma miejsce aż 7 odjazdów pociągów tego typu w kierunku Madrytu.

Rodzaje połączeń

Dworzec kolejowy w Alicante obsługuje kilka rodzajów połączeń. Można znaleźć tutaj pociągi dalekobieżne, średniodystansowe, a nawet linie klei podmiejskich. Te ostatnie kursują na liniach C-1 oraz C-3. Pierwsza z nich przemierza trasę między Alicante, San Gabriel, by w końcu dotrzeć do Murcia del Carmen. Pociągi te wyjeżdżają z terminala głównego mniej więcej raz lub dwa razy na godzinę. Linia C-3 powiedzie nas od Alicante, przez Uniwersytet do San Vincente Center. Istnieje także linia C-2 między Aguilas a Murcia del Carmen, jednak nie przechodzi ona przez Estación de Alicante-Terminal.

Innym rodzajem połączeń są trasy średniodystansowe. Trasy obsługiwane są przez RENFE i wiodą do takich miast jak Murcja, Walencja, Cartagena, Albacete, Villarrobledo czy Ciudad Real. Po trasach pociągów o średnim zasięgu kursują dwie linie – L-1 oraz L-2.

Linia L-1 zaprowadzi nas przez większe i mniejsze miejscowości do Walencji lub Murcji i Cartageny. Na trasie znajdują się następujące miejscowości/przystanki: Valencia-Norte, Xàtiva, Villena, Sax, Elda-Petrer, Novelda, Alicante, San Gabriel, Torrellano, Elx Parc, Elx Carrús, Crevillent, Albatera-Catral, Callosa de Segura, Orihuela, Beniel, Los Ramos-Alquerías, Beniaján, Murcia-Estación del Carmen, Balsicas-Mar Menor, Torre-Pacheco oraz Cartagena.

Linia L-2 obsługuje kurs między Alicante a Ciudad Real, wiodąc przez Albacete, Alcazar de San Juan oraz inne miejscowości. Oto pełna lista przystanków: Alicante, Elda-Petrer, Villena, Almansa, Albacete, La Gineta, La Roda, Minaya, Villarrobledo, Socuéllamos, Campo de Criptana, Alcázar de San Juan, Cinco Casas, Manzanares, Daimiel, Almagro, Ciudad Real-Central

Podstawowymi kierunkami dalekobieżnych linii z dworca w Alicante są Barcelona i Madryt. Do stolicy Hiszpanii odjeżdża z Estación de Alicante-Terminal pociąg szybkich kolei AVE. Podróżni mogą wybrać jeden z 7 pociągów, które odjeżdżają z dworca w ciągu każdej doby. Kursy do Barcelony natomiast obsługiwane są przez trzech przewoźników: Alaris, Euromed oraz Talgo.

Udogodnienia

Dziś w ramach Estación de Alicante-Terminal działa aż 6 torów, które wiodą turystów i innych podróżnych w wielu kierunkach. Dworzec posiada niezbędne punkty informacyjne, w których dowiedzieć się można wszystkiego co dotyczy odjazdów i przyjazdów pociągów, a także szczegółów dotyczących podróży. Na dworcu można skorzystać z toalet, które dostosowane są także do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Dla tych, którzy w budynku będą musieli spędzić nieco więcej czasu, otwarte są tu różnego rodzaju kawiarenki, restauracja czy lokale handlowe, a także lokale usług bankowości. W okolicy znajdziemy także duży parking oraz przystanki komunikacji miejskiej, dzięki którym dotrzemy do praktycznie każdego miejsca w mieście.

Zainteresuje Cię także:
dworzec autobusowy w Alicante | koleje hiszpańskie | transport w Hiszpanii | przewodnik po Alicante | zabytki i zwiedzanie Alicante | transport na lotnisko w Alicante | odloty samolotów Alicante | plaże Alicante |

Zapraszamy na pozostałe serwisy IBERMAXX

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.

ico zamknij